The Last Thing You Will See Is A Face of Love
Eivind Hofstad Evjemo
Norwegian title: | Velkommen til oss |
Author: | Eivind Hofstad Evjemo |
Binding: | Heftet |
Year: | 2015 |
Pages: | 240 |
Publisher: | Cappelen Damm |
Språk: | Bokmål |
ISBN/EAN: | 9788202477806 |
‘Evjemo’s writing is brilliant, unpretentious, precise and nuanced. He describes the space between people. The distance. The silent sorrow. The loneliness. The despair. And he has the unique ability to do this subtly, using props with which we are all familiar ... But he also writes about love, unity and a sense of belonging. It's real. It’s important. And it is penned by an author who would appear to be one of the best that Norwegian contemporary literature has to offer.’
ADRESSEAVISEN
‘Everything that was unclear or completely overlooked before is suddenly laid out. Details that you didn’t notice before suddenly become not only visible, but charged with meaning ... He has a unique way of looking at the everyday occurrences, practical details and past events that dominate our lives.’
DAGENS NÆRINGSLIV
‘Velkommen til oss doesn’t have any dramatic twists and turns, clichés or caricatures. This is an unassuming novel about loss and grief, and a novel which could easily be read more than once.’
KK
‘One seldom encounters such accomplished writing. Every sentence vibrates with aesthetic delight and existential solemnity.’
BERGENS TIDENDE
‘Evjemo has made several successful attempts to counteract everyday triviality with compositional originality. He writes lyrical, thoughtful passages and allows his characters to enter a monastery or be part of a tragicomic amateur theatre production without giving into the temptation to make fun.’
DAGBLADET
‘The sorrow is well presented from a clever perspective, and there is not a line too many.’
TRØNDER-AVISA
‘I am a great admirer of Evjemo’s empathetic and cinematic bird’s-eye view and I hope that he goes on to write many more books.’
VG
‘... a considerate and precautionary depiction of people burdened by sorrow, a sorrow that, if it does not completely paralyse them, will change the way in which they relate to each other and themselves. Based on the traumatic events of 22 July on Utøya and in the centre of Oslo, Hofstad Evjemo paints a gentle and sensitive picture of what the trauma that we all feel to varying degrees has done to a few individuals and families – those closest to the victims. He does this indirectly and with the greatest discretion.’
STAVANGER AFTENBLAD
‘... Evjemo is careful with such opportunities, and the result is a sober text, cleverly written in pure style by an author who is able to put themselves in someone else’s shoes and see things from their usually so inaccessible perspective, and he is successful in this without resorting to shortcuts, constructions or flirting with the reader.’
DAG OG TID
Eivind Hofstad Evjemo
dikt
Eivind Hofstad Evjemo
"Evjemo skriver gnistrende godt, ujålete, presist og nyansert. Han skildrer tomrommet mellom mennesker. Avstanden. Den stille sorgen. Ensomheten. Fortvilelsen. Og han har en helt egen evne til å gjøre dette uten store fakter, men ved hjelp av rekvisitter vi alle kjenner(...) Men også kjærlighet, samhold og følelsen av å høre til. Det er ekte. Det er vesentlig. Og det er ført i pennen av en forfatter som framstår som noe av det ypperste norsk samtidslitteratur har å by på."
"Sorgen er godt sett, med et klokt blikk, og ikke en linje for mye"
"(...)en nennsom og vâr skildring av mennesker tynget av sorg, en sorg som, om den ikke fullstendig lammer dem, forandrer basisen og forholdet mellom dem og til seg selv. Med utgangpunkt i den traumatiske 22. juli på Utøya og i Oslo sentrum, skildrer Hofstad Evjemo her stillferdig og ømt hva det traumet vi alle på ymse vis er deltakere i, kan gjøre med noen få enkeltpersoner og familier, de nærmeste. Han gjør det ytterst diskret og indirekte."
Jan Askelund, Stavanger Aftenblad"Det er sjelden man møter så god skrivekunst hvor nesten hver setning dirrer av estetisk nytelse og eksistensielt alvor."
Silje M. Stavrum Norevik, Bergens tidende"Når man stiller inn fokus på et manuelt kamera, kan det gå en liten iling gjennom fotografen akkurat idet alt i søkeren star i fokus. Det er den samme
følelsen man far av å lese romanene til Eivind Hofstad Evjemo. Alt som før var grøtete uklart eller helt oversett, står plutselig helt klart frem. Detaljer man aldri tidligere har lagt merke til, blir plutselig ikke bare synlige, men meningsladede.(...) et helt unikt blikk på veven av hverdagshendelser, praktiske detaljer og livshistorikk som dominerer våre liv."