Karin Fossum
© Foto: Pia Sønstrød

Karin Fossum

Karin Fossum (1954–) made her literary debut in 1974 with the poetry collection Maybe Tomorrow (Kanskje i morgen), for which she won the Vesaas First Writer's Award. She has published books in several genres, but is best known for her crime fiction series about Inspector Konrad Sejer. Several of her books have been filmed for the screen and TV. She has received a number of prestigious awards, including an LA Times Book Award and The Brage Prize for her novel The Indian Bride (Elskede Poona). In 2017 The Riverton Club named her Best Norwegian Crime Writer through the times!

Karin Fossum's books are translated into 34 languages.

Reviews

«(...) en av de smarteste krimforfatteren vi har i landet, spesielt hvordan hun tankevekkende skriver om hva mennesker er i stand til å gjøre, både på godt og vondt.»

Simen Ingemundsen, Randaberg 24Farvel, Farah Diba

«Karin Fossum er tilbake i toppform.»

«(...) på sitt beste skriver hun psykologiske thrillere som er helt i verdensklasse. Slik denne er.»

«Hjerterått tema som hos alle andre enn Fossum ville vært spekulativt og tendensiøst.»

«(...) hun har en vri som er svært overraskende, og en avslutning som virkelig er helt suveren.»

Cathrine Krøger, DagbladetFarvel, Farah Diba

«Hvis noen av de norske krimforfatterne fortjener krone med konge- eller dronningtittel, er det etter min mening Karin Fossum.»

«Hun behersker det meste: Plot med overraskelser, sentralskikkelser med stor grad av troverdighet, dyp psykologisk innsikt og ikke minst finslepet språk.»

«... en bok som byr leserne noe mer enn bare spenning. Den skaper refleksjon.»

Finn Stenstad, Tønsberg BladFarvel, Farah Diba

«Hos Fossum er det mye mer nyansert enn som så, og svart-hvitt er erstattet med variasjoner av grått. Derfor skiller hun seg ut i den norske, og internasjonale, krimsjangeren.»

«Hennes persongalleri er nesten alltid mer spennende enn selve krimgåten, hennes skildringer av mennesker og miljø er alltid dypere enn krimklisjeene vi ellers oversvømmes av.»

«Her bygges uroen opp scene for scene, dialog for dialog, avhør for avhør.»

«Som vanlig er det utsøkt gjort.»

«Språket flyter stille og sobert, presist og nøkternt.»

Tarald Aano, Stavanger AftenbladFarvel, Farah Diba

«Karin Fossum - helt i egen klasse.»

«Kan ei seks år gammel jente resonnere omtrent like fornuftig som et voksent menneske, og like fullt helt og holdent være en seksåring? Karin Fossum får til alt en forfatter kan få til.»

«Karin Fossum holder et imponerende tempo.»

«(...) ingen skriver så virkelighetsnært som Karin Fossum.»

«De fleste krimfortellinger, også de virkelig gode, er som regel ekstra spennende i spesielle passasjer. Hos Fossum er hele romanen én sammenhengende spennings-passasje. Ingen over, ingen ved siden.»

Arild Rønsen, NettavisenFarvel, Farah Diba

«Elegant og intelligent krim (…) eventyrlig, gripende og nesten surrealistisk.»

«Fossums mesterskap viser seg først og fremst i eventyrfortellingene fra Åsatorp og skogene rundt, der det menneskelige vraket Gusse og den vakre ungjenta Kandis oppholder seg i flere dager.»

Hans H. Skei, Bok365.noFarvel, Farah Diba

«Karin Fossum skriver knakende godt, jeg kan ikke annet enn å ta av meg hatten for at hun gang på gang klarer å få meg til å glemme tid og sted.»

Tine Sundal, Tine sin blogg - litteratur, kultur og tur (blogg)Farvel, Farah Diba

«Karin Fossum er nær sitt aller beste. Og stort bedre enn det blir ikke krimlitteratur.»

Ole Jacob Hoel, AdresseavisenFarvel, Farah Diba

«Litterært er Fossum alltid god, men også her ligger årets utgivelse flere hakk over de forrige.»

«Portrettet av Kandis er troverdig og psykologisk meget godt gjort, og hun har blitt en av de beste karakterene Fossum har skrevet frem i sine bøker.»

«Det å levere så sterkt bare et år etter forrige utgivelse, er en bragd få norske krimforfattere gjør etter henne.»

Elin Brend Bjørhei, VGFarvel, Farah Diba

«Farvel, Farah Diba» står fram som Karin Fossum på sitt mest suverene. Den byr på spenning, underholdning og kloke refleksjoner i skjønn forening.»

«Karin Fossum har som alltid en skarphet og presisjon i språket som tidvis får setningene til å dirre. Tilsatt klokskap og psykologisk innsikt blir også denne romanen en leseopplevelse med kvalitetsstempel.»

«Karin Fossum viser enda en gang at hun tilhører sjefssjiktet i norsk krim.»

Turid Larsen, DagsavisenFarvel, Farah Diba

«En sjarmerende etterforsker og en nervepirrende gal morder. Her får du Fossum-krim av beste merke.»

Cathrine Krøger, DagbladetNatteløperen

«Natteløperen er nok en innsiktsfull krim om dem som befinner seg på utsiden. En stor fortelling i et lite format, fortalt av en forfatter som fortsatt er på topp i sin sjanger. Etter 18 utgitte krimromaner er det veldig godt gjort!»

Elin Brend Bjørhei, VGNatteløperen

«De nyanserte og nærgående portrettene av det forbryterske sinn er noe av det som kjennetegner Fossums skrivestil, og som løfter henne over fra den rene krim til lesere med en hang til det skjønnlitterære.»

Ola H. Hegdal, NRKNatteløperen

«Det er beskrivelsene og avsløringene av disse kombinasjonene og variasjonene i menneskelig atferd som gjør Karin Fossums krimromaner til sterke leseopplevelser. Hun slipper oss inn i de mørke avkroker, og viser fram mennesker som lever i grenseland. Natteløperen er en slik person. Han er ikke lett å like, men det er mulig å hente fram litt sympati for ham.
Hos Karin Fossum går det ikke alltid bra til slutt. Men hun klarer å holde leseren på tå hev gjennom drøye 200 sider også denne gangen.»

Turid Larsen, DagsavisenNatteløperen

med «Bakom synger døden» leverer Karin Fossum en av sine sterkeste krimromaner. med «Bakom synger døden» leverer Karin Fossum en av sine sterkeste krimromaner. «(...) med "Bakom synger døden" leverer Karin Fossum en av sine sterkeste krimromaner.»

«Hendelsene og persongalleriet oppleves så til de grader troverdige. Som leser underholdes du og rystes på samme tid.»med «Bakom synger døden» leverer Karin Fossum en av sine sterkeste krimromaner.

Per-Magne Midjo, Trønder-AvisaBakom synger døden

«(...) så realistisk og sterkt at det rett og slett er glitrende litteratur - uavhengig av sjanger.»

«Det er Karin Fossums psykologiske refleksjoner som imponerer - selv om dramaturgien og fremdriften også er upåklagelig.»

«(...) byr på overraskelser og en og annen twist som fikk meg til å tenke: Den så jeg ikke komme…Og da kan det nesten ikke bli bedre.»

Jan Øyvind Helgesen, NettavisenBakom synger døden

«Karin Fossums nye krim er med andre ord noe for seg selv. I positiv forstand.»

«(...) holder leseren i et jerngrep inntil de aller siste sidene er lest.»

Finn Stenstad, Tønsbergs BladBakom synger døden

«når Karin Fossum først er virkelig god, så er det knapt noen som skriver bedre krim enn henne.»

Ole Jacob Hoel, AdresseavisenBakom synger døden

«en voldsomt aktuell og mesterlig utført krimbok. [...] Alt er så godt gjort at man har lyst til å lese boken en gang til når man vet hvordan alt henger sammen»

Elin Brend Bjørhei, VGBakom synger døden

«(...) en spenning som trekker leseren inn og deretter holder på grepet til oppklarningen 380 sider seinere.»

«En av Karin Fossums store styrker som krimforfatter har alltid vært hennes psykologisering av forbrytelsene. Det er liksom som om hun er mindre interessert i hva som har skjedd enn i hvorfor.»

«(...) briljerer Fossum med sine psykologiske dypdykk»

Leif Gjerstad, BOK365Bakom synger døden

«Fossums femtende og siste bok om Konrad Sejer er en stilig, variert og på alle vis leseverdig krim.»

Cathrine Krøger, DagbladetBakom synger døden

«tradisjonell, klassisk fortellerkunst utført med elegant penn.
[...] Med et stort og variert persongalleri får Karin Fossum denne gangen vist fram hele sitt register: Psykologisk skarpsyn og blikk for menneskers forfengelighet, uberegnelighet og hemmelige raseri.
[...] Det er mange slike fall og avsløringer gjennom denne særdeles velskrevne og komplekse historien. Karin Fossum viser i sin nyeste roman at hun behersker spenningsromanens mange innfall og utfall, som den overraskende lille detaljen som får avgjørende betydning, løgnen som avsløres, forfengelighet som punkteres og illusjoner som brister. Karin Forum leverer ikke bare spenning, hun viser fram mennesker på det mest sårbare og det mest brutale.»

Turid Larsen, DagsavisenBakom synger døden

«Karin Fossum på sitt beste»

Ola Hegdal, NRKBakom synger døden

"Karin Fossum skriver krim som ingen andre. Hun er mer interessert i menneskene enn forbrytelsen. Derfor er hun mer spennende å følge enn noen annen norsk krimforfatter.(...) Karin Fossum demonstrerer sitt mesterskap enda en gang."

Tarald Aano, Stavanger Aftenblad

"Ubehagelige overraskelser finnes i Formørkelsen også, men det er hennes sedvanlige skarpe beskrivelser av menneskets mørke sider, som bærer boka, og som får deg som leser til holde pusten med jevne mellomrom."

Per-Magne Midjo, Trønder-Avisa

"(...)en interessant og vellykket krim med litt ekstra ettersmak."

Leif Gjerstad, Bok365.no

"En leseropplevelse det er verdt å ta med seg inn i høstmørket"

Ida Vogt Ramslie, Drammens Tidende

"Når hun dessuten evner å skape kløktige intriger og fører et sobert språk, blir resultatet deretter: Kvalitet."

Finn Stenstad, Tønsbergs Blad

"Karin Fossum viser seg nok engang som en strålende forfatter, med en sterk evne til å forsøke å forstå hva livet er. Og døden."

Fredrik Wandrup, Dagbladet

"Nok en gang har krimdronninga Karin Fossum levert en intens, psykologisk krimroman."

Valerie Kubens, Fædrelandsvennen

"Høstens roman, Formørkelsen, står fram som en av Karin Fossums beste. Igjen serverer hun ubehag og katastrofer innpakket i skarpslipt språk, og med vidåpne sanser for psykologiske finesser(...) Karin Fossum fører et nøkternt språk, fylt opp av originale og presise karakteristikker. Det er lett og ledig, men likevel aldri lettvint eller sentimentalt. I Formørkelsen kommer alle Karin Fossums kvaliteter til syne: Den dybdeborende psykologen, den vitale fortelleren og den finslipte ordkunstneren."

Turid Larsen, Dagsavisen

"Påstand står mot påstand og der henger både saken, og denne spesielle krimboka. Egentlig er det Karin Fossum som er Norges fremste krimforfatter.."

Ole Jacob Hoel, Adresseavisen

"Karin Fossum skriver krim som ingen andre. Hun er mer interessert i menneskene enn forbrytelsen. Derfor er hun mer spennende å følge enn noen annen norsk krimforfatter.(...) Karin Fossum demonstrerer sitt mesterskap enda en gang."

Tarald Aano, Stavanger AftenbladFormørkelsen

" Jeg synes den er uhyre spennende, og spenningen ligger i det psykologiske dramaet, relasjonen mellom Miele og Sylvi og det som omverdenen får med seg og hva de påvirkes av og hva de tror på."

"(...) en ener blant norske forfattere. Hun nøyer seg ikke en lineær årsaksforklaring, men undersøker de mer komplekse sammenhengene som kan ligge bak. Meget bra!"

Anita Ness, Artemisias verdenFormørkelsen

"Ubehagelige overraskelser finnes i Formørkelsen også, men det er hennes sedvanlige skarpe beskrivelser av menneskets mørke sider, som bærer boka, og som får deg som leser til holde pusten med jevne mellomrom."

Per-Magne Midjo, Trønder-AvisaFormørkelsen

"Når hun dessuten evner å skape kløktige intriger og fører et sobert språk, blir resultatet deretter: Kvalitet."

Finn Stenstad, Tønsbergs BladFormørkelsen

"(...)en interessant og vellykket krim med litt ekstra ettersmak."

Leif Gjerstad, Bok365Formørkelsen

"En leseropplevelse det er verdt å ta med seg inn i høstmørket"

Ida Vogt Ramslie, Drammens TidendeFormørkelsen

"Karin Fossum viser seg nok engang som en strålende forfatter, med en sterk evne til å forsøke å forstå hva livet er. Og døden."

Fredrik Wandrup, DagbladetFormørkelsen

"Nok en gang har krimdronninga Karin Fossum levert en intens, psykologisk krimroman."

Valerie Kubens, FædrelandsvennenFormørkelsen

"Høstens roman, Formørkelsen ,står fram som en av Karin Fossums beste. Igjen serverer hun ubehag og katastrofer innpakket i skarpslipt språk, og med vidåpne sanser for psykologiske finesser.

"(...) Karin Fossum fører et nøkternt språk, fylt opp av originale og presise karakteristikker. Det er lett og ledig, men likevel aldri lettvint eller sentimentalt. I Formørkelsen kommer alleKarin Fossums kvaliteter til syne: Den dybdeborende psykologen, den vitale fortelleren og den finslipte ordkunstneren."

Turid Larsen, Dagsavisen

"Påstand står mot påstand og der henger både saken, og denne spesielle krimboka. Egentlig er det Karin Fossum som er Norges fremste krimforfatter.."

Ole Jacob Hoel, AdresseavisenFormørkelsen

"Høstens roman, Formørkelsen, står fram som en av Karin Fossums beste. Igjen serverer hun ubehag og katastrofer innpakket i skarpslipt språk, og med vidåpne sanser for psykologiske finesser(...) Karin Fossum fører et nøkternt språk, fylt opp av originale og presise karakteristikker. Det er lett og ledig, men likevel aldri lettvint eller sentimentalt. I Formørkelsen kommer alle Karin Fossums kvaliteter til syne: Den dybdeborende psykologen, den vitale fortelleren og den finslipte ordkunstneren."

Turid Larsen, DagsavisenFormørkelsen

"La oss si det med det samme: Karin Fossum er simpelthen en fantastisk forfatter, en skribent som våger der andre feiger ut, en dikter som lodder dypt der andre cruiser overflaten, en forteller som er mye mer opptatt av menneskene hun skildrer enn løsningen på krimgåten de roter seg inn i."

Tarald Aano, Stavanger AftenbladHviskeren

"Få krimromaner har rystet meg så mye som Karin Fossums «Elskede Poonah» fra 2000. Den var en fryd å lese, samtidig som handlingen og persongalleriet gjorde meg direkte vondt. «Helvetesilden» (2014), ga meg litt av de samme følelsene. Nok en gang med en vond historie, der mennesker, som har det vanskelig nok som det er, møter døden på grusomt vis. Skrevet på briljant måte med Fossums enestående evner til å speile hverdagen til sosialt mistilpassede karakterer. Nå har hun gjort det igjen. (...)Måten Fossum legger brikkene mot den grusomme avsløringen, sørger for frysninger nedover ryggen."

Per-Magne Midjo, Trønder-AvisaHviskeren

"I denne nye romanen, som i svært mange av hennes tidligere, utviser hun en psykologisk innlevelse i, og empati med sine litterære skikkelser som sprenger grensene for tradisjonell kriminallitteratur, og gjør romanen til høyverdig skjønnlitteratur.(...) Portrettet av Ragna Riegel både betar og skremmer. Vi lider og lever med henne. Og når fokus glimtvis rettes mot Konrad Sejer, kommer vi enda tettere inn på ham enn vi har gjort i noen av de foregående romanene. Når så dette er koblet sammen med både intens spenningsoppbygning og et totalt forbløffende og uventet avslutningscrescendo, blir «Hviskeren» for meg et mesterstykke."

Finn Stenstad, Tønsbergs BladHviskeren

"Denne boka til Karin Fossum kommer helt sikkert til å bli nominert til en rekke priser, for den er både god og uvanlig. I sine kriminalromaner er Fossum kjent for å gi karakterene sine psykologisk dybde og troverdighet. (...) Det er den inngående skildringen av et menneskes innerste tanke- og følelsesverden som er bokas prosjekt, og som er så eminent gjort at man som leser blir målløs over den innsikten og forståelsen som forfatteren besitter, samt av måten hun formidler dette på. Det er vanskelig å sette seg inn i andres tankesett og skildre det troverdig. Men Fossum kan det."

Valerie Kubens, FædrelandsvennenHviskeren

"Mesterlig."

Helge Ottesen, VardenHviskeren

"Hun har skrevet en rystende god historie om et menneske som kunne vært naboen vår (og vel så det), tatt utgangspunkt i norsk dagligliv av i dag. Så har hun tøyd strikken, gjort forholdene mer ekstreme.Og samtidig har hun beholdt et grunnelement i klassisk krim, katt og mus-leken mellom forfatter og leser. For «Hviskeren» er ikke ren sosialrealistisk tristesse. Den har sine doser humor, og intrigen er såpass mystisk og har såpass til twist at vi etter at vi tror vi har skjønt alt, plutselig ikke aner hva vi skal tro."

Ole Jacob Hoel, AdresseavisenHviskeren

«Hviskeren» er en roman som kan måle seg med hva som helst, både i og utenfor kriminallitteraturen."

Fredrik Wandrup, DagbladetHviskeren

"Hviskeren er bedre enn Rivertonvinneren Helvetesilden og inneholder alt det som gjør Fossum til en av Norges fremste krimforfattere: Dyp psykologisk innsikt og grundige personportretter. Et levende og treffende språk. Krypende, nifs uhygge og troverdig galskap midt i en vanlig hverdag.(...)Det unevnelige ligger og dirrer i teksten, og skaper nerve og spenning, mens historien bygger seg opp mot den sjokkerende avsløringen. "

Elin Brend Bjørhei, VGHviskeren

"Psykologisk krim på høyt nivå preger årets Fossum-roman.(...) Opplagt hører "Hviskeren" med blant Fossums ypperste romaner! "

Jon Terje Grønli, GjengangerenHviskeren

"Det er nettopp evnen til å få ofte skadeskutte hverdagsmenneskers sjeleliv til å gløde og sprake i alle regnbuens farger som er Fossums forse som forfatter. Hun har et enestående blikk for skjørhet og sårbarhet, og for kompleksiteten og den mørke humoren i disse sinnstilstandene (...) Hviskeren bidrar til å stadfeste at Karin Fossum med sitt perfekte gehør for den foruroligende psykologiske finmekanikken, er en ener i den hjemlige kriminallitteraturen som ellers er altfor opptatt av å tekkes det friksjonsløse underholdningsbegrepet."

Pål Gerhard Olsen, AftenpostenHviskeren

"Karin Fossums nye roman «Hviskeren» har kvaliteter som kjennetegner forfatteren på sitt beste: Finslipt psykologisk innsikt i kombinasjon med grøssende ubehag. Det er Karin Fossums valg av karakterer og evnen til å se den menneskelige tragedien bak forbrytelsen, som positivt skiller henne ut fra hovedtyngden av krimforfattere. Ragna Riegel i «Hviskeren» er sånn sett en typisk Karin Fossum figur. Beskrevet og levert med presisjon og språklig omtanke, et kvinneportrett som ikke lett glemmes."

Turid Larsen, DagsavisenHviskeren

«Så skakende, medrivende og smertefull at man gir seg ende over.[...]
Hadde det vært flere øyne enn seks på terningen, hadde denne romanen
fått dem»

Finn Stenstad, Tønsberg bladHelvetesilden

«Og som Ibsen skriver Fossum et nydelig språk – presist, bildeskapende,
ikke ett overflødig ord [...] Igjen er det en fornøyelse å møte
parhestene Sejer og Skarre.»

Rune Larsstuvold, Drammens TidendeHelvetesilden

«Karin Fossum er en mester i å beskrive folks strevsomme liv. Vi klarer å forstå hvordan et uhyrlig dobbeltdrap kan finne sted, og Fossum skriver med et godt og kjærlig blikk for detaljer og relasjoner.»

Linn T. Sunne, Oppland ArbeiderbladHelvetesilden

«Det er en fryd å få være med på sammensyingen av de tre parallelle historiene. Der er forfatteren i sitt ess. Og måten hun forklarer forbrytelsen på og hva som ligger gjemt i galskapens skygge, avslører en empatisk logikk som mange i vårt samfunn har veldig mye å lære av. Karin Fossum er i sannhet noe for seg selv.»

Per-Magne Midjo, Trønder-AvisaHelvetesilden

«Intrikat og overraskende»

Helge Ottesen, VardenHelvetesilden

«Karin Fossum er den litterært sterkeste av de norske krimforfatterne [...].»

Ole Jacob Hoel, AdresseavisenHelvetesilden

"Karin Fossum leverer igjen et imponerende stykke arbeid – intet mindre.."

Liv Lysaker, LO MediaHelvetesilden

"Dermed blir Helvetesilden en god oppfølger til Fossums tidligere psykologiske romaner - glimrende fortalt, og skapt innenfor en ramme som fascinerer og begeistrer."

Jon Terje Grønli, GjengangerenHelvetesilden

"Det tette blikket på hovedpersonene, og det lurende mørket under overflaten, gjør at dette ikke blir en typisk politi og morderfortelling. Det er i stedet en historie om menneskeskjebner, begravde historier og vonde følelser som griper tak i leseren og holder fast en god stund etter at boka er slutt."

Christine Nevervik, TelemarksavisaHelvetesilden

"Karin Fossum er i flytsonen. (...) hun leverer fra seg det som må være en av hennes mest inntrengende og bevegende romaner. En forfatter på høyden av sin skaperkraft."

Pål Gerhard Olsen, AftenpostenHelvetesilden

"Med vårens roman Helvetesilden har Karin Fossum skrevet en av sine beste krimfortellinger.[...] Nettopp dette blikket på hverdagen, på levende menneskers strev med å få livet til å henge sammen, er Fossum en mester til å hente fram i sin skrivekunst. Hun gjør det i en dempet tone, med en aldri sviktende omtanke for sine karakterer.[...] I Helvetesilden nærmer fortellingen seg et punkt som kan kalles hjerteskjærende mer enn uutholdelig spennende. Karin Fossum viser med sin siste roman at hun står i en særklasse som krimforfatter".

Turid Larsen, DagsavisenHelvetesilden

"Og som Ibsen skriver Fossum et nydelig språk – presist, bildeskapende, ikke ett overflødig ord (...) Igjen er det en fornøyelse å møte parhestene Sejer og Skarre.(...)Her får de satt alle sine gode egenskaper på prøve, og igjen består de prøven med glans. Det gjør også Karin Fossum."

Rune Larsstuvold, Drammens Tidende

"Hun skriver kvalitetskrim av ypperste, internasjonal klasse. Nå slår hun til med en roman som etter min mening må være en av hennes aller beste. Den bærer tittelen Helvetetsilden. Så skakende, medrivende og smertefull at man gir seg ende over.(...) Hadde det vært flere øyne enn seks på terningen, hadde denne romanen fått dem."

Finn Stenstad, Tønsberg blad

"Intrikat og overraskende"

Helge Ottesen, Varden

"Karin Fossum er den litterært sterkeste av de norske krimforfatterne (...) Komposisjonen er god, og flere av karakterene i «Helvetesilden» vil leve i lenge etter endt lesning."

Ole Jacob Hoel, Adresseavisen

"Med vårens roman Helvetesilden har Karin Fossum skrevet en av sine beste krimfortellinger.(...) Nettopp dette blikket på hverdagen, på levende menneskers strev med å få livet til å henge sammen, er Fossum en mester til å hente fram i sin skrivekunst. Hun gjør det i en dempet tone, med en aldri sviktende omtanke for sine karakterer.(...) I Helvetesilden nærmer fortellingen seg et punkt som kan kalles hjerteskjærende mer enn uutholdelig spennende. Karin Fossum viser med sin siste roman at hun står i en særklasse som krimforfatter."

Turid Larsen, Dagsavisen

"Karin Fossum er i flytsonen. (...) hun leverer fra seg det som må være en av hennes mest inntrengende og bevegende romaner. En forfatter på høyden av sin skaperkraft."

Pål Gerhard Olsen, Aftenposten

"Karin Fossum er en mester i å beskrive folks strevsomme liv. Vi klarer å forstå hvordan et uhyrlig dobbeltdrap kan finne sted, og Fossum skriver med et godt og kjærlig blikk for detaljer og relasjoner.

Linn T. Sunne, Oppland Arbeiderblad

"Det er en fryd å få være med på sammensyingen av de tre parallelle historiene. Der er forfatteren i sitt ess. Og måten hun forklarer forbrytelsen på og hva som ligger gjemt i galskapens skygge, avslører en empatisk logikk som mange i vårt samfunn har veldig mye å lære av. Karin Fossum er i sannhet noe for seg selv."

Per-Magne Midjo, Trønder-Avisa

"Det tette blikket på hovedpersonene, og det lurende mørket under overflaten, gjør at dette ikke blir en typisk politi og morderfortelling. Det er i stedet en historie om menneskeskjebner, begravde historier og vonde følelser som griper tak i leseren og holder fast en god stund etter at boka er slutt."

Christine Nevervik, Telemarksavisa

"Dermed blir Helvetesilden en god oppfølger til Fossums tidligere psykologiskeromaner - glimrende fortalt, og skapt innenfor en ramme som fascinerer og begeistrer."

Jon Terje Grønli, Gjengangeren

"Karin Fossum leverer igjen et imponerende stykke arbeid – intet mindre.."

Liv Lysaker, LO-Media

"Altså nok en roman fra Karin Fossum med solid litterær kvalitet hele veien, veloverveide utporsjoneringer av avslørende detaljer og sitrende spenning."

Turid Larsen, DagsavisenCarmen Zita og døden

"Karin Fossum viser hvordan kriminalromanen kan være noe mer enn ren underholdningslitteratur. (...) Velskrevet og gripende om de skjulte drapene."

Torbjørn Ekelund, DagbladetCarmen Zita og døden

"Det er flere forfattere som skriver like godt eller bedre om forbrytelser enn krimforfattere. Karin Fossum er en av de beste av dem."

Geir Vestad, Hamar ArbeiderbladCarmen Zita og døden

"Karin Fossum er blant våre fremste forfattere, uansett sjanger. Det skyldes hennes unike evne til å skape levende mennesker og hennes dype forståelse av menneskesinnet. Dette har hun alltid mestret, men aldri bedre enn i Carmen Zita og døden."

Rune Larsstuvold, Drammens TidendeCarmen Zita og døden

"Fossums kriminalromaner tøyer som regel sjangerens grenser, slik er det også her. Fossum er en mester i a ta opp aktuelle problemstillinger; denne gangen er det "sorteringssamfunnet" hun stiller ubehagelige spørsmål til.(...)Fossum på sitt beste i en viktig og godt skrevet roman."

Anne Schaffer , TaraCarmen Zita og døden

"Knapt noen andre i norsk krim har holdt et høyere litterært nivå enn Karin Fossum i sine Konrad Sejer-bøkene. Hun har bedre enn de alle fleste maktet å komme under huden på sin hovedperson, samtidig som hun med stor innsikt skaper bakgrunn og dybde i beskrivelsen av hverdagsmenneskene som ender som drapspersoner."

Finn Stenstad, Tønsberg bladCarmen Zita og døden

"Som vanlig glitrer Fossum med sine personskildringer og ubehagelige dypdykk i menneskesinnet. Og ingen andre etterforskerpar har satt seg så sterkt i sjela til krimelskere som Konrad Sejer og Jacob Skarre."

Per-Magne Midjo, Trønder-AvisaCarmen Zita og døden

"Original, velskrevet og samfunnsaktuell!"

Edda Espeland, Vi over 60Carmen Zita og døden

"Dette er egentlig en glitrende god beskrivelse av mennesker ved noen av livets mest krevende veiskiller. En stor grad av leserens medfølelse skaper engasjement og innlevelse - nødvendige elementer også i den skarpeste krim."

Jon Terje Grønli, GjengangerenCarmen Zita og døden

"«Carmen Zita og døden» er antakelig årets mest velskrevne krim, og den bærer i seg en historie som er mye større enn gåten som skal oppklares.(...)Karin Fossum er mesterlig, hun utfordrer krimsjangeren og skaper ubehag og ettertanke som lever lenge etter at gåten er løst."

Tarald Aano, Stavanger AftenbladCarmen Zita og døden

"Rundt den besnærende Carmen-skikkelsen åpner det seg opp for et refleksjonsrom knyttet til det mye omtalte sorteringssamfunnet, tilsatt Sejers og Skarres ikke helt samkjørte religiøse filosoferinger.(...) Karin Fossum gir alltid leseren den rotfestede fornøyelsen av å være i gode hender, rett og slett fordi hun har noe å melde ut over det å beherske sjangerens maskineri."

Pål Gerhard Olsen, AftenpostenCarmen Zita og døden

"Fjorårets roman av krimforfatteren bærer tittelen «Jeg kan se i mørket». Årets kroppsnære diktsamling viser at Karin Fossum også kan skrive lysende i mørket."

Hilde Diesen, Drammens Tidende

"Fossums poesi gjør inntrykk ikke minst fordi den er så hard og kontant.Natten er et annet land har ingen likegyldige tekster eller tammetransportetapper (...) Boken er på sitt beste når smerten og agget synker dypere ned i teksten og får et større billedlig uttrykk. Da kan Fossum til gjengjeld skrive eminente dikt."

Ingunn Økland, Aftenposten

"Dette er tema for Karin Fossums diktsamling, og det er skrevet uten poetiske dikkedarer. Derfor virker diktene også så sterkt, og derfor kanden også anbefales på det varmeste for lesere som selv har psykiske vansker."

Fartein Horgar, Adresseavisen

"Det er sterk lesning, og det er en lesning som vekker ettertanke(...).

Arne Hugo Stølan, VG

"Det er krevende å skrive med en fortellerstemme i jeg-form, det fordrer godtgrep og kontroll over storyen fra forfatterensside. Det har Fossum, sammenmed et renskåret, korthugget og megetgodt språk med mange fasetter og nyanser.Nå er ikke dette en ordinær krim, selv om her både er drap og rettssak – en rettssak som lar andre fortellerstemmerslippe til, om Riktor. Og – Fossum vet å komponere en historie, menneskers psyke og – et forstyrret sinn."

Guri Hjeltnes, VGJeg kan se i mørket

"Hun utfordrer, underholder og skremmer. Karin Fossum har en fremragende penn. Hovedpersonene lever intenst og på nifst vis «maler» hun ut de aparte sidene av mennesket."

Per-Magne Midjo, Trønder-AvisaJeg kan se i mørket
Knut Holt, FædrelandsvennenJeg kan se i mørket

"Karin Fossums mesterskap ligger på to plan. Hun har et ytterst presist og variert språk og tyr aldri til de store, metaforiske beskrivelser. Det andre er hennes innsikt i menneskesinnets ukjente og tidvis mørke dyp, som hos hovedpersonen Riktor."

Finn Stenstad, Tønsbergs BladJeg kan se i mørket

"Språket i boka er poetisk og levende. Boka er spennende til tross for at det ikke er noen kriminalroman i vanlig forstand. Historien er intens og til tider ubehagelig lesning, men det er umulig å legge boka i fra seg. Jeg spår at Karin Fossum ligger an til flere priser i den kommende tid."

Elise Weseth, Oppland ArbeiderbladJeg kan se i mørket

"Hun er i det hele tatt usedvanlig god til å skildre menneskers psyke, Karin Fossum. Den egenskapen har hun allerede vist gjennom de mange krimbøkene om Konrad Sejer. Gjennom dem har hun også utviklet et absolutt gehør for språklige nyanser. Bilder, tanker og assosiasjoner knyttes sammen så alt føles helt opplagt. Teksten blir aldri tung, symbolladet, ovetydelig; nei, den er lettbent og samtidig foruroligende og ubehagelig."

Anne Cathrine Straume, NRKJeg kan se i mørket

"Hun har Hverdags-Norge på sitt mest traust og grått gjenkjennelige som scenegulv. Det til tross gløder det av setningene hennes rett som det er - en lavmælt og ukunstlet intensitet som setter tanker og følelser og ikke spektakulære fysiske opptrinn i høysetet (...) Karin Fossum holder den dybdepsykologiske fanen høyt hevet i den altfor DNA-profil-opptatte norske krimleiren, og ære være henne for det."

Pål Gerhard Olsen, AftenpostenJeg kan se i mørket

"Som vanlig skriver Fossum lett, ledig og elegant, og Riktors stemme setter seg umiddelbart. Teksten tegner et godt, men selvsagt ufullstendig, bilde av den velfungerende einstøingen, og det er en ubehagelig leseropplevelse å komme inn i hodet på denne boblemannen som lever i sin egen morbide verden."

Lars Helge Nilsen, Bergens tidendeJeg kan se i mørket

«Jeg kan se i mørket» viser Karin Fossums store kvaliteter som forfatter. Det presise, plastiske og likevel enkle språket som synes å passe som hånd i hanske til disse bedrøvelige livsskjebnene som plasseres i Riktors ensomme og forstyrrede liv. Aldri antydning til blomstrende sentimentalitet eller forsøk på tørre, saklige og forklarende innlegg.

Turid Larsen, DagsavisenJeg kan se i mørket

Fossums setninger er glassklare og levende, de er rensket for overflødigheter, og i denne romanen bærer de i seg en rytme som oppleves som optimalt avstemt til innholdet. Allerede i bokas første setninger settes Riktors fortellerstemme, sterk og tydelig og egenartet. Å få det til er vanskelig uansett hva man skriver om. Men det kan umulig være vanskeligere enn i en jeg-roman der fortelleren selv er riv ruskende gal.

Torbjørn Lysebo Ekelund, DagbladetJeg kan se i mørket

"Karin Fossum har igjen levert varene og skrevet en glimrendekrimroman."

Thorstein Buer, TelemarksavisaJeg kan se i mørket

"Spennende fortelling. (...) en drivende god fortelling om den ensomme og tilsynelatende vanlige mannen Riktor (...) Boka gir et solid innblikk i et mørkt og forkvaklet menneskesinn (...) Romanens styrke er Fossums fortellerevne og gode språk, sammen med psykologisk innsikt. Det har bidratt til en meget lesverdig roman."

Kjell Einar Øren , Haugesunds AvisJeg kan se i mørket

"Med ’Jeg kan se i mørke’ har Norges (og nattens) poetiske krimidronning, Karin Fossum, gjort det igen. Skrevet en inciterende dyster og sindig skæbnefortælling med et meget sindrigt tragisk-ironisk plot i bedste/værste style noir i tonearten mol (...) I et lakonisk, minimalistisk sprog, som zigzagger sig snært og labyrintisk i jegfortællerens lettere psykopatiske og alligevel sært skære hjerne, der dog også indeholder en kunstner, en tegner og en fortæller (...) ’Jeg kan se i mørke’ er en lille sort snebold sendt skruet og sammenpresset af sted mod sin skæbnesvangre slutning, som selvfølgelig giver endnu et sinistert smæld med halen på sidste velskrevne side. Hvordan er det nu, klicheen lyder: Hvis du kun læser én krimi om året, så snup en Karin Fossum."

Bo Tao Michaëlis, PolitikenJeg kan se i mørket

"Intelligent servert (...) her har man det helt gode for hånden."

Yngvar Ustvedt, VGEvas øye

"(...)drivende god norsk thriller."

Yngvar Ustvedt, VGDjevelen holder lyset

"Karin Fossums siste bok er en sterk og god psykologisk thriller. Det vil forundre meg stort om ikke også denne blir filmet."

Camilla Sørbye, Drammens TidendeVarsleren

"Spenning av høy kvalitet også denne gangen."

Sindre Hovdenakk, VGVarsleren

"Fabelaktig Fossum!"

Berit Kobro, VGSvarte sekunder

"Karin Fossum innfrir igjen."

Svein Harald Moe, FædrelandsvennenDen som elsker noe annet

(...) har gjort furore igjen og begått en bok som både fryder og skremmer, isner og varmer."

Sigurd Ohrem, Sandefjords BladVarsleren

"Det grusomme skjer. Forfatteren svømmer ikke behagelig på overflaten, men dykker ned i mørket. Og når ting er ute av kontroll, når det grusomme virkelig skjer, setter likevel tvilen inn. Fossum gir oss ikke alle svarene, men på ypperlig vis beskriver hun hvordan det kan gå galt. Og at det kan være varselet om ulykke som får folk til å knekke."

Une Bratberg, Vårt LandVarsleren

(...)den tiende i Konrad Sejer-serien. Og den er helt på høyden med de beste i serien."

Geir Vestad, Hamar ArbeiderbladVarsleren

"Varsleren er kanskje den beste av de bøkene hun har skrevet etter Elskede Poona. Den er dypt original, samtidig som Fossum kretser rundt de temaene hun alltid gjør."

Ole Jacob Hoel, AdresseavisenVarsleren

"Om det ikke har gått frem allerede; Varsleren er enda en svært vellykket bok fra Karin Fossums hånd."

Leif Ekle, P2Varsleren

"Alle tråder nøstes ikke pent opp til slutt, men likevel er dette mer spennende og intens lesning enn det meste av det som kalles thrillere. Det er lite som slår en god psykologisk spenningsroman, og Varsleren er et utsøkt eksempel på det."

Kurt Hanssen, DagbladetVarsleren

"Å lese Varsleren er en befriende påminnelse om hva god krim også kan være. Rolig og innsiktsfull, om vanlige mennesker og (nesten) vanlige forbrytelser. (...) Så lenge kvaliteten, stilsikkerheten og originaliteten er på dette nivået, leser jeg så gjerne både en og flere bøker til med den avbalanserte, erfarne etterforskeren."

Ingrid Brekke, AftenpostenVarsleren

"Denne nyeste og tiende romanen med Sejer bekrefter Fossums store fortellertalent, og hennes unike evne til å skape uforglemmelige, lavmælte portretter av helt vanlige hverdagsmennesker."

Turid Larsen, DagsavisenVarsleren

"Verdens beste førstebetjent er tilbake! (...) Som alltid er språket enkelt, men godt, historien er medrivende og dramatisk, og Konrad Sejer er like fabelaktig som i Fossums tidligere bøker."

Lillian Vatnøy, DagsavisenSvarte sekunder

(...) språket er det gode, levende vi har blitt vant til fra Karin Fossum. Hun forteller også svært effektivt og oppslukende - de 270 sidene går altfor fort unna. Men det er leserens problem."

Kurt Hanssen, DagbladetSvarte sekunder

"Førsterangs krim! Les den!"

O.M. Syversen, AftenpostenEvas øye

"Av høy klasse."

Terje Stemland, AftenpostenDrapet på Harriet Krohn

"Ingen norsk krimforfatter er bedre til å skildre en drapsmanns tanker og følelser."

Svein Kristiansen, Fredriksstad BladDrapet på Harriet Krohn

"Sterkt om drapsmann."

Kurt Hanssen, DagbladetDrapet på Harriet Krohn

"(...)en strålende prestasjon innenfor kriminalgenren. Ikke minst fordi den på alle punkter utfordrer dens grenser og nesten sprenger dem."

Hans H. Skei, AftenpostenDjevelen holder lyset

"En intenst menneskelig og trist roman med en historie som ikke trenger ytre virkemidler for å gjøre inntrykk."

Ole Jacob Hoel, AdresseavisenDen som elsker noe annet

"Hun skriver kort sagt godt."

Lars Helge Nilsen, Bergens TidendeDen som elsker noe annet

"Blir stående som et eksepsjonelt portrett av en forbrytelse."

Turid Larsen, DagsavisenDen som elsker noe annet

"Karin Fossum har gjort det igjen, skrevet en type krim som først og fremst er båret av stor psykologisk innsikt og menneskeforståelse. Sånn sett er hun enestående her til lands."

Terje Stemland, AftenpostenDen som elsker noe annet

"(...)en av de uhyggeligste kriminalromanene som noen sinne er skrevet av en norsk forfatter."

Kurt Hanssen, DagsavisenDen som elsker noe annet

"Karin Fossum leker seg, som så ofte før, ganske seriøst med den menneskelige psyken, og viser hvordan de små, men gale avgjørelsene kan gi uante pendelutsving i den sjelelige balansen. Med små knep og overraskende trekk gjør hun historien dirrende og tettpakket."

Lars Helge Nilsen, Bergens TidendeDen onde viljen

"Den onde viljen er en lavmælt (kriminal)-fortelling om maktkamp, en manipulerende ung mann og indre spenninger. Dette er en stil Karin Fossum behersker godt, og resultatet er som vanlig utmerket."

Kjell Einar Øren, Haugesunds AvisDen onde viljen

"Denne lille romanen, så lavmælt og tilsynelatende enkel i språk og dialog, men likevel med så skarpe og presise bilder og med så fine overganger og vendinger er altså en nytelse å lese."

Turid Larsen, DagsavisenDen onde viljen

"Den onde viljen er kanskje en tynn kriminalroman så vidt under to hundre sider, som med tida har blitt vanlig for Fossum, men den er tettpakket og innholdsrik. Og selv om den nesten er uten direkte dramatikk, har den handling nok til å ikke slippe taket i leseren, ikke minst på grunn av Karin Fossums overbevisende og antydende skrivestil."

Kurt Hanssen, DagbladetDen onde viljen

"Karin Fossum har gjort den lille genistreken at hun skriver «seriøse» psykologiske og eksistensielle romaner som er godt kamuflert som kriminalromaner."

Ola A. Hegdal, Dagens NæringslivDen onde viljen

"Spenning av høy kvalitet også denne gangen."

Sindre Hovdenakk, VG

"Karin Fossums siste bok er en sterk og god psykologisk thriller. Det vil forundre meg stort om ikke også denne blir filmet."

Camilla Sørbye, Drammens Tidende

"Denne nyeste og tiende romanen med Sejer bekrefter Fossums store fortellertalent, og hennes unike evne til å skape uforglemmelige, lavmælte portretter av helt vanlige hverdagsmennesker."

Turid Larsen, Dagsavisen

"Å lese Varsleren er en befriende påminnelse om hva god krim også kan være. Rolig og innsiktsfull, om vanlige mennesker og (nesten) vanlige forbrytelser. (...) Så lenge kvaliteten, stilsikkerheten og originaliteten er på dette nivået, leser jeg så gjerne både en og flere bøker til med den avbalanserte, erfarne etterforskeren."

Ingrid Brekke, Aftenposten

"Alle tråder nøstes ikke pent opp til slutt, men likevel er dette mer spennende og intens lesning enn det meste av det som kalles thrillere. Det er lite som slår en god psykologisk spenningsroman, og Varsleren er et utsøkt eksempel på det."

Kurt Hanssen, Dagbladet

"Om det ikke har gått frem allerede; Varsleren er enda en svært vellykket bok fra Karin Fossums hånd."

Leif Ekle, NRK

"Varsleren er kanskje den beste av de bøkene hun har skrevet etter Elskede Poona. Den er dypt original, samtidig som Fossum kretser rundt de temaene hun alltid gjør."

Ole Jacob Hoel, Adresseavisen

(...)den tiende i Konrad Sejer-serien. Og den er helt på høyden med de beste i serien."

Geir Vestad, Hamar Arbeiderblad

"Det grusomme skjer. Forfatteren svømmer ikke behagelig på overflaten, men dykker ned i mørket. Og når ting er ute av kontroll, når det grusomme virkelig skjer, setter likevel tvilen inn. Fossum gir oss ikke alle svarene, men på ypperlig vis beskriver hun hvordan det kan gå galt. Og at det kan være varselet om ulykke som får folk til å knekke."

Une Bratberg, Vårt Land

(...) har gjort furore igjen og begått en bok som både fryder og skremmer, isner og varmer."

Sigurd Ohrem, Sandejords Blad

"Karin Fossum skildrer dette på en mesterlig, inntrengende måte: Først og fremst gjennom en overbevisende menneskekunnskap, men også gjennom et stilsikkert språk uten kjekkaseri, som befordrer leserens opplevelse av rystende realisme: Fossums persongalleri er smertefullt troverdig, og mangt et motiv i denne boken kunne vært en frittstående novelle verdt. Fossum makter også å holde leseren i ånde med hensyn til hvem ugjerningsmannen er. (...) Hvordan denne faktisk rørende historien ender får leseren finne ut selv. (...) Karin Fossums Elskede Poona et valg man garantert ikke vil angre på."

Jon H. Rydne, VG

"(...) blant de beste norske kriminalromaner som noengang er skrevet."

Terje Thorsen, Dagbladet

"(...) stor psykologisk innsikt og menneskeforståelse. Sånn sett er hun enestående her til lands."

Terje Stemland, Aftenposten

"Karin Fossum har gjort den lille genistreken at hun skriver «seriøse» psykologiske og eksistensielle romaner som er godt kamuflert som kriminalromaner."

Ola A. Hegdal, Dagens Næringsliv

"Romanens stryrke ligger først og fremst i skildringen av ofrene, den indiske kvinnen og hennes sørgende mann. Her viser Fossum med bravur at psykologisk innlevelsesevne, genuint gripende menneskeskjebner og en spennende intrige ikke er uforenlige elementer."

Magnus Persson, Svenska Dagbladet

"(...) Elskede Poona - blant Fossums aller sterkeste. Og mest såre."

Marius Aronsen, Bokklubben Nye Bøker

Bibliography

2023 - Natteløperen

2023 - Farvel, Farah Diba

2021 - Drepende drage Angrende hund

2020 - Bakom synger døden

2018 - Formørkelsen

2016 - Hviskeren

2015 - Vi som er døde

2014 - En mørk fløytetone/Festskrift til Karin Fossum

2014 - Helvetesilden

2013 - Carmen Zita og døden

2012 - Natten er et annet land

2011 - Jeg kan se i mørket

2009 - Varsleren

2008 - Den onde viljen

2007 - Den som elsker noe annet

2006 - Brudd

2004 - Noveller i utvalg

2004 - Drapet på Harriet Krohn

2004 - Natt til fjerde november

2002 - Svarte sekunder

2002 - Jonas Eckel

2001 - Den som frykter ulven

2000 - Elskede Poona

1999 - De gales hus

1998 - Djevelen holder lyset

1996 - Se deg ikke tilbake!

1995 - Evas øye

1992 - I et annet lys

1978 - Med ansiktet i skygge

1974 - Kanskje i morgen