Tore Renberg
© © Marie von Krogh

Tore Renberg

Reviews

«Med Tollak har Tore Renberg skapt haustens mest komplekse og kollapsande romanfigur.»

« (...) blir sikkert ståande som ein av dei store i Tore Renbergs forfattarskap.»

«Det er meisterleg det Tore Renberg gjer med historia (...)»

Vidar Kvalshaug, BOK365

«Et mannsportrett, en tragisk familiehistorie, en kulturkritikk, en vakker bok om kjærligheten...og en thriller.»

«(...) en knyttneve av en roman, skrevet på et kraftfullt og flott nynorsk og med lag på lag i handlingen.»

«Renberg tar vel helt av om jeg innrømmer en ørliten Hamsun-assosiasjon her og der, men sånn ble det.....Løp og kjøp!»

Jan Ø. Helgesen, Nettavisen

«En rasende, ubehagelig og intens roman fra en av våre mest drevne fortellere.»

«(...) en energibombe av en roman som best slukes i ett jafs og etterlater leseren undrende, opprørt og forfjamset.»

««Tollak til Ingeborg» er en intens affære med stor språklig kraft. Et mannsportrett utenom det vanlige, der vold og ømhet balanserer hårfint på det rustne sagbladet. »

««Tollak til Ingeborg» er intet mindre enn en drivende god og ubehagelig litterær thriller.»

Gabriel Michael Vosgraff Moro, VG

"(...) gripende og nærgående om et mor-datter-forhold"

«Renberg imponerer både tematisk, språklig og kompositorisk med denne romanen.»

Arne Hugo Stølan, VG

«...Ingen tid å miste rommer alt det av humør, alvor, særpreg og underholdning som normalt kjennetegner Renbergs tekster,...»

Sigmund Jensen, Stavanger Aftenblad

"det prosjektetforfatter og illustratør har her, er årøske i våre fordommer om alder. Det er forfriskende. Vi sjokkeresfrydefullt når vi står sammen medJenny på verandaen hennes, derhun myser mot nok en kjedeligdag sammen med katten sin, ogvi ser hvordan hun provoseres avlykkelige barn som passerer påvei til skolen. [...] Han [Tore Renberg] trekker fram enkle,men viktige observasjoner for atvi skal bli kjent med Jenny. Flereav dem er treffende og nestenmalende. [...] Den korthogdeteksten gir god plass til LeneAsks illustrasjoner. [...] Det fineste medboka er måten den herjer med fordommenevåre på. Og den leknefortellingen, som ikke er realistisk,men som likevel – eller derfor– åpner øynene våre for viktigesider ved virkeligheten. Deter noe forsonlig over fortellingen.Noe med at det som er rart, kanvære verdt å undersøke, for kanskjefinnes det en forklaring somkan gjøre livet rikere."

Marianne Lystrup, Vårt LandJenny

"det prosjektetforfatter og illustratør har her, er årøske i våre fordommer om alder. Det er forfriskende. Vi sjokkeresfrydefullt når vi står sammen medJenny på verandaen hennes, derhun myser mot nok en kjedeligdag sammen med katten sin, ogvi ser hvordan hun provoseres avlykkelige barn som passerer påvei til skolen. [...]Han [Tore Renberg] trekker fram enkle,men viktige observasjoner for atvi skal bli kjent med Jenny. Flereav dem er treffende og nestenmalende. [...] Den korthogdeteksten gir god plass til LeneAsks illustrasjoner. [...] Det fineste medboka er måten den herjer med fordommenevåre på. Og den leknefortellingen, som ikke er realistisk,men som likevel – eller derfor– åpner øynene våre for viktigesider ved virkeligheten. Deter noe forsonlig over fortellingen.Noe med at det som er rart, kanvære verdt å undersøke, for kanskjefinnes det en forklaring somkan gjøre livet rikere."

Marianne Lystrup, Vårt LandJenny

"Bildebokfor alle, om å være ensom oggammel, men fortsatt leken oglevende."

Bibliotekets Susanne Bolstad anbefaler, Østlands-PostenJenny

"Øyvind Torseters collage-teknikk er som skapt for Renbergs fantasifulle fortelling om søsknene som utforsker verden gjennom leken. En enkel historie med mange lag, fin for store og små."

Anne Cathrine Straume, NRKVaffelmøkk

"Med bok nummer to i sin prisbelønte serie, har Tore Renberg og Øyvind Torseter truffet blink (...) Fandenivolsk og eventyrlig (...) For «Gi gass, Ine» (2010) ble paret Renberg/ Torseter tildelt Kulturdepartementets bildebokpris, og boka fikk kritikere til å bruke superlativer som «Den perfekte billedbok». Det er vanskelig å si seg uenig i det, når bok nummer to nå kommer ut."

Cathrine Krøger, DagbladetHe he, Hasse

"Bokidéen er god, og slutten er som et barn ville ha sagt det selv. Illustrasjonene er kule [...] Språket spiller på humor og treffer både barn og voksne. En søt bok om at det lønner seg å ha gode hjelpere i livet."

Hege Fosser Pedersen, Foreldre & BarnHe he, Hasse

"Det glitrer. Det er gull. Og traktor. Tore Renberg og Øyvind Torseter leverer så det suser. Sommerens bildebok «He he, Hasse» er like poetisk, fantasifull, og gjennomarbeidet som forgjengeren «Gi gass, Ine» [...] Renbergs språk er enkelt og poetisk med rim, bilder og gjentakelser, tydelig farget av barnas egen måte å uttykke seg på. Bindeordene lager en humpete og rar logikk - sett med voksne øyne. Det er kult. Og traktor."

Ingeborg Marie Jensen, Stavanger AftenbladHe he, Hasse

"Man bør give sig selv den gave at nyde denne storpoetiske bog langsomt. [...] "He he, Hasse" er en helt og aldeles gennemført vidunderlig bog! [...] Det er simpelthen solidt ualmindeligt og virkeligt godt. Og netop virkeligt. For bogen har en helt særlig fysisk realitet. [...] Denne arbejdsform [Øyvind Torseters] gør, at deres dybde virkelig er virkelig, hvilket skaber tryghed, ro, og jordforbindelse. Og det er ret kærkomment og vellykket, fordi det på trods af dets både materielle og tematiske 70’erreferencer ikke bliver sentimentalt og retrospektivt. Det lykkes simpelthen at gøre det gamle nyt. Man fornemmer værkstedet og de fysiske mennesker bag. Man ser og inspireres af det skolede og seriøse håndværks nærvær i bogen, der netop er lige så klassisk og traditionel, som den er frisk og fandenivoldsk, og det både i komposition, illustration og tematik. Illustrationernes fysik og den omsorgsfulde faglighed afspejler historiens pædagogik og temaer. [...] Fortælling, karakterer og illustrationer er grundigt og bevidst gennemarbejdede, spiller perfekt sammen, og alt tilfældigt og halvgodt er åbenlyst konsekvent skåret væk. Og det er netop det, der åbner for dens helt særlige finhed og giver den rum til at udfolde sin egen intime og stemningsmættede verden, som virkelig lever. Dens projekt er tydeligvis ikke at belære eller bare at knalde kreativt ud, og dens kloge pædagogik er simpel og befriende i børneøjenhøjde. ’He he Hasse’s overlegne dygtighed og grundighed gør den altså også til god læsning for voksne. Den minder sin læser om, hvor sjovt, nemt og sandt det egentlig kan være at være til, både som barn og som voksen. Understøttet af sin gnidningsfrihed er den jo umiddelbart hurtigt set og læst. Men man bør give sig selv den gave at læse denne bog langsomt. Den har åbenlyst taget tid at lave, og så meget for så lidt kunne man sige. Men her er lidt netop virkelig meget, og bogen er bemærkelsesværdigt gavmild og helt bogstavelig talt et lille fint og storpoetisk mesterværk."

Christel Wiinblad, Politiken (DK)He he, Hasse

"Renbergs och Torseters bok är en konstnärlig och berättarteknisk fullträff, en varm och charmig historia i ett häpnadsväckande bilderbokslandskap. [...] Förhållandet mellan text och bild är dynamiskt och ju djupare syskonen ger sig in i sin lekvärld, desto mer ändrar bilderna karaktär. [...] Det är lekfullt, överraskande och vackert. [...] en varm och charmig berättelse med träffsäkra, finurliga barnporträtt. Med experimentella bilderböcker som ”Eg kan ikkje sove no”, ”Spelejenta” och denna senaste ”Ge järnet, Ina” framträder Torseter som en av de intressantaste nordiska bilderbokskonstnärerna. Det är glädjande att vi även i Sverige äntligen får ta del av hans spännande konstnärskap."

Elina Druker, Svenska DagbladetHe he, Hasse

"Med små medel och stor tajmning blåser Renberg liv i berättelsen och utvinner en och annan komisk poäng utan att bli flabbig. [...] Fascinerad växlar jag hela tiden mellan ett mer tvådimensionellt betraktande av en bildsatt berättelse och ett försök till tredimensionellt betraktande av ett hantverk – hur har han gjort? Titta till exempel på när Hasse spårar sig fram genom en reva i papperet, eller på de vita kartongbitarna med bläckstreck som ligger staplade i en vedlår. Luta sedan huvudet tillbaka och se dem för vad de är – nysnö och björkved. Det är så flott att få göra de där små glidningarna gång på gång."

Mats Kempe, Dagens Nyheter (S)He he, Hasse

“Med lekende beskrivelser og et treffende, poetisk språk viser Tore Renberg at han også har et talent som barnebokforfatter. Mange av skildringene er nydelige, som denne av Ine: «lett på foten og tøff i hjertet». Illustrasjonene er et lite kunstverk i seg selv, og består av kollasjer med tegninger og tredimensjonale papirfigurer.”

Elisabet Høye, Foreldre & BarnGi gass, Ine

Vakker og snodig bildebok."Ord og bilder er i tett dialog i boka. Uttrykket, både det verbale og visuelle, er innovativt, poetisk, lekent. Renberg/Torseter er et godt team, og Renbergs åpne, fine ord får avslutte: «Så blir det kveld. Aldri en bra dag uten en kveld.»"

Maja Troberg Djuve, DagbladetGi gass, Ine

"(…) sjarmerende observasjoner og lekne formuleringer (…) en hverdagsstor og treffsikker story om Ine og Hasse som går i skogen"

Tarald Aano, Stavanger AftenbladGi gass, Ine

“Tore Renberg og Øyvind Torsæter har fått til noko fint i Gi gass, Ine (…) Renbergs tekst har gode høgtlesingskvalitetar. Tonen er lun (…) Dyregalleriet imponerer med anatomisk presisjon, og traktoren er spektakulær. Bilda skaper interesse for handverket og prosessen bak.”

Ingeborg Mjør, Dag og TidGi gass, Ine

“Gi gass, Ine kombinerer ypperlig tekst og ypperlige illustrasjoner. Den gir et lekent løft ut av hverdagsligheten og et løfte om gylne høytlesningsstunder.”

Inger Østenstad, Barnebokkritikk.noGi gass, Ine

“Det beste med fortellingen er det morsomme og veldig gjenkjennelige forholdet og kontakten mellom storesøsken og småsøsken (…) Tegningene har collagepreg. Det gir dem tredimensjonal effekt. Originalt. Jeg liker dem.”

Per Ivar Henriksbø, Gudbrandsdølen DagningenGi gass, Ine

“Det første jeg får se er illustrasjonene. Og de er helt spesielle og flotte. Skjøre papirklippfigurer gir ett inntrykk av enkelthet, det er effektiv bildefortelling. Senere får jeg teksten til bildene, og det jeg liker aller best er at barna i fortellingen er så sterke helt alene. De er selvstendige, uten innblanding fra voksenpersoner.”

Maren Kolle Riis, Marihøne, Marens leselystbloggGi gass, Ine

“Tore Renberg viser stor omsorg både for barna og teksten. Språket er rytmisk, og kan minne om dikt, enkelt uten å bli flatt (…) Også Øyvind Torseters illustrasjoner er skapt med sans for detaljer og respekt for barns kvalitetssans.”

Liv Riiser, Vårt LandGi gass, Ine

Bibliography

2020 - Tollak til Ingeborg

2019 - Ingen tid å miste

2016 - Jenny

2013 - Vaffelmøkk

2011 - Trillefolket - Cappelen Damms gull

2011 - He he, Hasse

2010 - Gi gass, Ine

2002 - Trillefolket