Lotta Elstad
© Oda Berby

Lotta Elstad

Lotta Elstad (1982-) is a writer, journalist, historian and non-fiction editor. She has since her debut in 2008 published several acclaimed books, both narrative non-fiction and novels.

Titles

Reviews

"Feministisk innertier (...) Engasjerende, morsom roman om en kvinne som ikke lar seg bli for sårbar."

Ida Vågsether, Stavanger AftenbladJeg nekter å tenke

"Lotta Elstads energi, vittighet og presisjon gjør Jeg nekter å tenketil en av årets mest fornøyelige leseropplevelser. (...) innenfor sin komiske sjanger er den rett og slett perfekt: stimulerende, spennende, morsom, skarp – og litt mørk."

Vilde Imeland, FædrelandsvennenJeg nekter å tenke

"Jeg nekter å tenke er en Sareptas krukke av en bok, energisk, frekk og fandenivoldsk. Men under frekkheten finnes det tanker om arbeidsliv, boligliv og helsevesen, og om ulikheter mellom Norge og resten av Europa."

Janneken Øverland, KlassekampenJeg nekter å tenke

"Lotta Elstad skaper observant og frisk komedie av en frilansers uønskede svangerskap. (...) Det har ikke vært allverdens plass til det uhøytidelige i norsk samtidslitteratur. Lotta Elstad rydder seg den plassen. Derfor er det så lett å la seg begeistre over romanene hennes."

Bernhard Ellefsen, MorgenbladetJeg nekter å tenke

"Hvis du bare skal lese én roman som i lett satirisk stil tar opp dypere spørsmål knyttet til retten å bestemme over din egen kropp, la det bli Lotta Elstad (...) en vittig, engasjert og intellektuell forfatter"

Silje Stavrum Norevik, BLAJeg nekter å tenke

«Lotta Elstad skriv som kjærleiksbarnet til Dag Solstad og Vigdis Hjort: intellektuelt, engasjert og vittig.»

Merete Røsvik, Dag og Tid

«En overskuddsroman full av samfunnsanalyser. (…) Elstads knappe, konsise skrivestil gjør dette til underholdende lesning.»

Ida Vågsether, Stavanger Aftenblad

«...intellektuell underholdningsroman av solid merke...»

Bernhard Ellefsen, Morgenbladet

"Lotta Elstad skriver om Julian Assange uten heltefakter, og rykker i forholdet mellom lesere og media … Elstad bruker de muntlige nyansene i språket effektivt når hun lager romankarakterer av individer som i medias hender er blitt til forbokstaver (Miss W og Miss A) eller enigmatiske symboler (Assange) (...) Ved ikke å navngi personene eller organisasjonene de tilhører, gjør Elstad det mulig å få plass til et hav av informasjon i en hverdagslig tekopp."

Hanna Stoltenberg, MorgenbladetEttromsleiligheten

"Elstads ambisjon om å fremstille Assanges dager i Stockholm på samme fragmenterte, dokumentariske måte som innholdet på Wikileaks’ nettsider, lykkes i oppsiktsvekkende grad."

Bjørn Gabrielsen, Dagens NæringslivEttromsleiligheten