Per Dybvig
© Jonas Ersland

Per Dybvig

Per Dybvig (1964–) is an illustrator and one of our foremost children’s book artists. He has received many awards for his drawings and his work has been featured in solo exhibitions. In 2005 he and Bjørn Rørvik were co-recipients of the Ministry for Culture and Church Affairs’ Literary Award for their Fox and Piglet books.

Titles

1 - 3 of 3 results

Reviews

"Denne boka tar pusten fra deg idet du åpner den. Uroen dirrer bak hver sirlige plasserte strek i Per Dybvigs billedbok. I et underfundig skogsunivers har natur og kultur fusjonert, og resultatet må oppleves."

Karen Frøsland Nystøyl, Vårt Land, kritikernes favoritter 2015Jegeren

"Usedvanlig lekker og nifs kunstbok med fabeltekst i en miks av folke-eventyr og western. Har ikke sett maken til dyrestreker!"

Stein Roll, Adresseavisen, kritikernes favoritter 2015Jegeren

"Per Dybvigs absurde fortelling om livet i skogen er utført med knivskarp penn på hvitt papir. Det dreier seg om et unikt og svært detaljert univers av noe som ligner fugler, dyr og mennesker, rammet inn av viltvoksende vekster av alle slag. […] Boken er rå, listig og smart, og definitivt i en klasse for seg hva billedbøker angår, det finnes så vidt jeg har sett ingen illustratør her til lands som helt matcher Per Dybvig, hverken når det gjelder håndverksmessig kvalitet eller kunstnerisk originalitet."

Sigrun Hodne, MorgenbladetJegeren

"Den tar pusten fra deg idet du åpner den; Per Dybvigs billedbok. […] Jegeren viser en verden ved et skille. «King var den eneste igjen av sitt slag», er bokens første setning. Illustrasjonen viser et lite gnageraktig dyr med et trelignende gevir like stort som dyret selv voksende ut på toppen av hodet. […] Noe dystert har disse skapningene ved seg, men de er samtidig inntagende, kjærlig og humørfylt skildret. Et drag av sort humor stryker mot knopper og strå. […] Det går an å lese en slags mafia-historie ut av Dybvigs univers. Det settes opp feller, det spilles etter strenge regler […] når boken lukkes, er det med følelsen av å ha vært i en eventyrskog ulik alle andre skoger. En eventyrskog det kanskje er godt bare finnes mellom to permer. […] Tegningene er fascinerende uansett alder, og det spennende og litt skumle momentet de har i seg, sprenger snevre sjangerkrav."

Karen Frøsland Nystøyl, Vårt LandJegeren

"Per Dybvig fremstår med denne utgivelsen for første gang som både tegner og forfatter. Den store bildeboka med sort-hvitt tegninger, utført med syltynn tusj, ledsaget av korte tekster som beveger seg som i bane rundt illustrasjonene, er kanskje årets beste bildebok her til lands. […] I boka er tegningene reprodusert 1:1 på tykt 150 g tegnepapir med en kort, håndskrevet tekst på venstre side i hvert oppslag. Leser man ett og ett oppslag blir teksten som dikt å regne, med bilder til, men leser man de fragmenterte tekstene i sammenheng, danner de en surrealistisk fortelling uten begynnelse eller slutt i vanlig forstand, en form for stemningsobservasjoner som både er underliggjørende og skremmende. Bildene følger teksten noen steder, men for det meste lever de litterære og de visuelle bildene sine egne separate liv, mens de sammen danner et surrealistisk univers der det meste er snudd på hodet. […] Med spiss tusj tegner Dybvig underlige organiske plantevekster, og dyr som minner om hare, hund og fugl. Dyrene er vidunderlig vakre i pels og fjærdrakter så myke og tette som tusenvis av syltynne streker kan gestalte dem."

Anne Schäffer, Barnebokkritikk.noJegeren

"Jegeren av Per Dybvig er et sjangeroppløsende og -skjerpende eksempel på hvor upresise og utilstrekkelige kategorier som «barnebok» eller «voksenbok» er – for er det ikke et element av både barnets og den voksnes verden i enhver bok, ethvert kunstprodukt? […] Jegeren eksperimenterer med hvem som er jeger og hvem som er bytte. Dyr og menneske har ikke direkte byttet plass, men inngår i et mer fleksibelt kretsløp av roller og identiteter, hvor vante og vanligvis sikre virkelighetsmarkører har seget ut og fortsatt sin ferd i nye, og for oss ukjente, retninger. […] det som virkelig gjør bildet brysomt, er kombinasjonen mellom dyret og elementene som inngår i det. Ut av kaninkroppen, uten åpenbare tegn på vold eller smerte, vokser nemlig trebiter som ser behandlede ut: Planker eller lister, ser det ut til, altså en form for byggematerialer vi ikke forbinder med naturens eller dyrenes kroppslighet. […] Når vi ser for oss disse billedstedene, med Dybvig, omstokkes ikke bare styrkeforholdene – i form av hvem som jaktes og hvem som jakter – men selve begrepsparet natur/kultur."

Kjetil Røed, Periskop.noJegeren

"Tegneren Per Dybvig viser seg fra helt nye sider i billedboka «Jegeren». Resultatet er blitt ganske skummelt. […] Da boka kom på senhøsten i fjor, opplyste forlaget at hovedmålgruppa var unge og voksne fra 15 år. Men uansett målgruppe er dette ei bok som bør stille sterkt i konkurransen når årets vakreste bøker for 2015 skal kåres. For det fins knapt maken. For å vise bredden i norsk billedbokkunst, vil nok denne lenge bli stående som et referanseverk. […] Framstillingen kan være både humoristisk og underfundig, men har også en skummel råskap i seg. For Dybvig henter elementer fra mange tradisjoner, og westernsjangeren er en av dem. Men den utgjør bare én side av det fantastisk grenseløse mangfoldet som denne boka utgjør."

Geir Vestad, Hamar ArbeiderbladJegeren