Ragnar Aalbu
© Foto: Hæge Håtveit

Ragnar Aalbu

Ragnar Aalbu (1966–) is a popular picture book illustrator. He received the Ministry of Culture's Debutant Prize in 2004. He has also given separate exhibitions.

Titles

1 - 2 of 2 results

Reviews

"Det er ikke første gang Ragnar Aalbu leker med referanser og opererer på flere plan samtidig. Historiene hans har ofte noen skjulte referanser bak rammefortellingen, der han gir små hint til de voksne gjennom bilder eller ordspill. Slik behersker han kunsten å underholde begge målgrupper på ulike nivåer; barna som blir lest for og de voksne som leser for dem. […] Det lille røde vesenet som har forvillet seg opp i treet ligner mer på et søtt romvesen enn en skummel krokodille. Det divergerende utseendet styrker fornemmelsen av fremmedgjøring. Krokodillen befinner seg ikke bare på feil sted, men fremstår også som en outsider i fremtoning og adferd. […] Bildene forteller mye med få virkemidler, som møtet mellom ulven og den vettskremte krokodillen. […] Det enkle utsnittet og de rene fargeflatene er behagelig å se på og fungerer svært godt visuelt."

Line Harr Skagestad, Barnebokkritikk.noKrokodille i treet

"Aalbu formidler mestringsfølelse ved hjelp av humor i både teksten og bildene."

Helga Frengstad, Østlands-postenKrokodille i treet

"Den er en fest å sitte og bla i. Flotte tegninger. Absurd satire! Det meste får egne vrier, filmen «En herre med bart», for eksempel. Boka føyer seg inn i rekken av Aalbu-mesterverk [...]. Perfekt gave til alle som mener at vi aldri får nok bøker om krigen."

Fredrik Wandrup, Dagbladet

"Ragnar Aalbu er både underfundig og stilsikker i denne ”folkebibliotekboken” [...]. En vakker og utrolig morsom bok i tekst og illustrasjoner, med en helt særegen vri på fenomener fra krigens dager."

Anne Schäffer, Tara

"En parodi på sjangeren og tidsepoken, som også rokker ved den norske selvhøytideligheten. For er det ikke fortsatt litt tabubelagt å spøke om krigen? Bokens fasade har en snedig utforming, i tråd med gamle lærebøker eller oppslagsverk fra etterkrigstiden. I kombinasjon med det tilsynelatende slitte preget har bokpermene fått et imponerende autentisk uttrykk. [...] Illustrasjonene i "Opp og frem 1945" har en gjennomgående plakatstil, med klare referanser til vintagepostere fra første halvdel av 1900-tallet. [...] Et av høydepunktene i så måte er plakatbildet av Hitler, ledsaget av teksten EN HERRE MED BART. "Men ikke av de myke bløte". I likhet med nazistenes propagandaplakater er dette bildet nærmest forførende, med sitt stramme, forenklede formspråk og appellerende fargebruk; rødt og sort så klart. Denne boken er overbevisende og original. [...] Typografi og illustrasjoner er så utsøkt gjennomtenkt i denne "blekka" at den nærmest fremstår som en praktbok."

Line Harr Skagestad, Numer

"Det er ei bildebok for voksne dette, for det blir ikke morsomt før man ved hva han harsellerer over. For de nostalgiske er det også gripende å se stemplingsfelter for Folkebiblioteket, med varsel om at man må betale fem øre dagen om man ikke leverer tilbake boka i tide."

Marianne Lystrup, Vårt Land

"Til den som liker design & humor."

Linn T. Sunne, OAs anmeldere sine julegave-anbefalinger, Oppland Arbeiderblad

"Ragnar Aalbu er leken så det holder. Hans bildebøker passer godt på kaffebordet, til akutt glede for store og små. (…) Mesteparten av fortellingen ligger i bildene. Aalbu forteller med sin karakteristiske teknikk, der han bygger opp miljøene med kubistiske flater og lettere surrealistiske fasonger på skikkelsene. Det er nydelig gjort, med fint avstemte, duse farger, og de forskjellige scenarioene er effektivt dimensjonert og plassert i forhold til hverandre. Selv om Aalbu primært er illustratør, har han klart å skape en bildeboktekst som er akkurat så knapp at den får fram det essensielle."

Marianne Lystrup, Vårt Land

Stilen kjennetegnes av stiliserte figurer med tydelige referanser til 50-60-tallets estetikk. Denne kontrollerte leken med former skaper en harmonisk bildeverden på grensen til det nesten litt for perfekte. Men bare nesten. Humoren myker opp og gjør uttrykket personlig og livlig. Jeg som er voksen får gode barndomsminner av denne litt tilbakeskuende estetikken.(...) Ragnar Aalbu er en mester på ordspill, det har han også vist i tidligere utgivelser, som for eksempel i Fokus på ku (2004).(...) Dette er en «Feel good» bok i høyeste grad.

Katrine Kalleklev, barnebokkritikk.no

"Ragnar Aalbu gjør ordspill om til sine egne på en humoristisk måte. (...) Dagen blir ikke helt som anda har tenkt. Kanskje er det ikke på landet at det er roligst likevel?"

Hege K. Fosser Pedersen, Foreldre & Barn

"En åpen slutt er sjelden vare i barnebøker, men det fungerer bra i denne. [...] Teksten er morsom og fengslende, og de collagepregede illustrasjonene er noe helt for seg selv. Det er vanskelig å ikke la seg sjarmere av den energiske Harald hare."

Hege Fosser Pedersen, Foreldre & Barn

"Artig bildebok med flotte illustrasjoner."

Benedikte Gjone, Østlands-Posten, spalten Les da vel

“Rene, fargesterke og appellerende illustrasjoner gjør denne bildeboka fristende både å lese og å se i.”

Elisabet Høye, Foreldre & Barn

"Ville veier er en bok som store og små kan like. Underfundig humor og et særegent uttrykk er med på å gjøre Ragnar Aalbus siste bok til en trivelig bekjentskap. Boka gir også et stort spillerom for voksne som leser for sine barn."

Kjell Arne Jørgensen , Opdalingen

”En riktig morsom historie om to karer (dyr) på reisefot (…) Først og fremst for de minste, men med understatements og humor som treffer like godt oss gamlinger som de små leserne som boka kanskje først og fremst er beregnet på (…) Super bok til leggestunder!

Per Ivar Henriksbø, Gudbrandsdølen Dagningen

"Aalbu har sin stil som er ganske original. Han forteller en ordentlig historie, enkel og likefrem, med fin filosofi. Mange vil like roen i illustrasjonene."

Kaja Korsvold, Aftenposten

”Aalbus sans for bokstavelighet og ordspill er herlig til stede også her: Klart man kan spille minigolf i Golfstrømmen! (…) Som hos den legendariske barnebokforfatteren Leo Lionni får collage-figurer utfolde seg på store flater av himmel og landskap. Men figurene hos Aalbu er strammere og uttrykket mer minimalistisk. Med mye grønt i paletten og dempet fargebruk er uttrykket rolig og ettertenksomt, selv i de mer spinnville fantasiene (…) Det er sterkt, og det kan godt hende Gro Dahle har rett når hun betrakter Harry og Roger på tur som Aalbus beste bok.”

Ingrid Sande Larsen, NUMER nr 4 2009

Her kommer en av de herligste utgivelsene foran sommersesongen. Tre bøker i ett, odelsgutten Ragnar Aalbus trilogi ”Fokus på ku”, ”Grundig om gris” og ”Sau i sentrum”. Aalbu er en høyst original illustratør, som lar disse tre husdyra opptre i de mest absurde situasjoner. Hans tegninger har ledsagende tekster som for eksempel:• Alle kyr har et syskenbarn i Kuwait• Tre av ti griser går til frisør jevnlig, men bare én av ti kler svinekam og koteletter• Det forekommer at lam blir lamslåttSkaff deg boka, dersom du vil se hans elleville tolkninger av egne utsagn. En barnebok? Det også, men først og fremst en bok for leselystne voksne. Det er fristende å kalle denne boka en instant surrealistisk klassiker.”

Fredrik Wandrup, Dagbladet

"Som helhet står «landbrukstrilogien» som noe av et høydepunkt i norsk barnelitteratur det siste tiåret, og Aalbu framstår i dag som en av landets fremste illustratører og bildebokforfattere."

Geir Vestad, Hamar Arbeiderblad

En bok som er vel så morsom for de voksne som barn. Men for barn som skjønner ordspill kan også boken fortone seg som hysterisk morsom. Vi forstår at forfatteren innehar grundige studier av disse firbeinte vennene, for her renner det over av gode ordspill! Morsomt, morsomt!"

Elisabeth Lofthus , Mammanett.no

"Dyrisk moro"

Marianne Lystrup, Vårt Land

"Aalbu har en lun humor og en skapende evne som ikke kan skjules."

Kaja Korsvold, Aftenposten

"Jeg storkoste meg da jeg leste den, samtidig som jeg så på de morsomme, collagepregede illustrasjonene (...) Aalbu har både forfattet teksten og tegnet. Med få ord forteller han mye, og treffer leseren der lesere flest antakelig ønsker å bli truffet. Vi bruker uttrykket oftest om mat, men må det være tillatt for en gangs skyld også å kalle en liten, deilig bok for lekkerbisk(en)?"

Per Ivar Henriksbø, Gudbrandsdølen Dagningen

"Dette er kort og godt en av høstens beste bildebøker."

Anne Schäffer , Barnebokkritikk

"I bilde og tekst drodler og assosierer forfatteren/illustratøren vilt rundt fenomenet gris, det går i tekst, bilde og intertekstuelle elementer. Det vil si at språket har dobbeltbunn, og bildet har mulighet til å si andre ting og mer enn teksten."

Anne Schäffer , Barnebokkritikk

"Noen vil sikkert sette pris på å få denne i gave, og le seg i hjel av den."

Beret Frøyse, Gudbrandsølen Dagningen

"Så fikk endelig kua sin velfortjente plass i bokhøsten."

Alf Kjetil Walgermo , Vårt Land

"Vi har med andre ord med svært allsidige kunstnere å gjøre.""Det andre likhetstrekket er at begge bøkene er bildebøker der samspillet mellom tekst og bilde er helt avgjørende også på de oppslag der disse står nærmest kontradiktorisk til hverandre. Det tredje fellestrekket ved bøkene er de treffende og utfordrende titlene."

Nina Goga, Barnebokkritikk

"Jeg ble i godt humør av denne boka! Tittelen er kjempefin, innholdet helt topp - den fortjener å bli berømt! Jeg jobber som bibliotekar i vgs: elevene, som alle er over 16 (!) liker den kjempegodt, og undertegnede som er godt over 50 er like begeistret. Forlagene må ikke begrense alderskodingen på bøkene. Jeg ble oppmerksom på boka fordi en elev skal skrive særemne om billedbøker og fant den helt på egen hånd."

Inger Johanne Kolstad, Bibliotekar

Bibliography

2015 - Krokodille i treet

2014 - Høy i hatten

2013 - Opp og Frem 1945

2012 - Anda i ødemarka

2011 - Harry og Roger får en slags venn

2010 - Ville veier

2009 - Harry og Roger på tur

2008 - Dyr i drift

2008 - Et hundeliv

2007 - Harry og Roger

2006 - Sau i sentrum

2005 - Grundig om gris

2004 - Fokus på ku