Casualty of War
Peter Franziskus Strassegger
Norwegian title: | Før de henter oss |
Author: | Peter Franziskus Strassegger |
Binding: | Innbundet |
Year: | 2015 |
Pages: | 160 |
Publisher: | Cappelen Damm |
Språk: | Bokmål |
ISBN/EAN: | 9788202491482 |
Kategori: | Literature and Fiction |
It is always a sign of quality when the second book is better than the first, but this is particularly impressive when it is better than a Vesaas Prize winning debut novel. In Peter Strassegger's new novel we meet Alma, who is married to Oscar. She is old, and he is much older. They live in a ruined and neglected landscape where the rich earth has been washed away by rain and flood. In these almost post-apocalyptic conditions the pair of them go home and wait to be fetched. It is unclear who will come to fetch them or where they will take them. Every time they think they see a car at one of the neighbours they scurry slow-footedly up the stairs to put on their Sunday best. They have clear ideas about how they are to be fetched, and they hope it will be done correctly. Alma is the spokesperson, and through her eyes we see the scorched, ash-grey landscape with only a couple of occupied houses, where the only accessible shop is a filling station which is about to be demolished. In flashbacks and in the present time we also meet Elisa, the neighbour who spends her days sitting out on the veranda of her grand house. She has a place there for Alma if she wants to come to visit, but otherwise the door is bolted. In case anybody should be in doubt, this is a very special novel, and like Strassegger's first book it is refreshingly un-Norwegian.
'Alma’s unsentimental account, rambling between then and now, seems believable, touches on fundamental existential questions and is based on precise sensory impressions (…)'
STAVANGER AFTENBLAD
'Strassegger shows inventiveness and impressive determination in describing a situation very different from his own. (…) The dramatic element adds weight to the novel’s ecopolitical message.'
KLASSEKAMPEN
'Strassegger writes so well.'
NRK
'What work best are the many passages where Strassegger devastates the immediate environment and the human bodies (…) The tactile descriptions are good, and the language creaks in time with the badly treated and neglected bodies of the two characters.'
VÅRT LAND
Peter Franziskus Strassegger
Peter Franziskus Strassegger
Peter Franziskus Strassegger
"Almas usentimentale, flakkende beretning mellom før og nå virker troverdig, tangerer eksistensielle kjernespørsmål og baserer seg på presise sanseinntrykk (...)"
”Strassegger skriver ikke bare troverdig, men skaper realistiske og fremmede verdensbilder. Her viser han et nært slektskap til Jan Roar Leikvoll ...Med Før de henter oss byr Strassegger på en sår roman om ensomhet og alderdom. Over to bøker har han vist dyp innsikt i menneskelig bevissthet og en evne til å gi liv til eiendommelige karakterer.”.”
JULIE KALAGER, LITTKRITIKK.NO"Strassegger viser oppfinnsomhet og en imponerende vilje til å skildre en virkelighet som ligger milevis fra sin egen. I 2012 fikk han Tarjei Vesaas’ debutantpris for et lignende kunststykke, «Stasia» (2012). Med årets roman strammer han grepet ytterligere og fører leseren inn i en klaustrofobisk og bisarr gammelmannsverden [...] en stilistisk sterk og målbevisst forfatter. Jeg blir dessuten grepet av den tilårskomne Alma som er i ferd med å drukne tennergnissende i drømmers kjølvann. Det er en dramatikk som gir romanens økopolitiske antydninger eksistensiell tyngde."
Erik Engblad, KlassekampenStrassegger skriv så godt. Og her kjem stemninga inn: det gåtefulle, det nesten mytiske over situasjonen, det hjarteskjerande ved seniliteten til Oskar fengjer. Dei mange nyansane av gusjegrått i skildringa av så vel landskap som badevatn og gamle kroppar er nesten hypnotiserande. Det er så lesaren skvett av normalitetssjokk når det plutseleg fer ein bil forbi på vegen. Bil? Veg?? Her???
Marta Norheim, NRK"Det som fungerer best er de mange passasjene der Strassegger herjer med nærmiljøet og menneskekroppene:Skildringene av lukt fra matrester, råte, fukt, svette, fett som har stivnet i kasseroller, på mennesker og på vegger.(...). De taktile beskrivelsene er gode, språket knirker i takt med de maltrakterte og vanskjøttede kroppene."
Eskil Skjeldal, Vårt Land