Chris Tvedt
© Foto: Maja Hattvang

Chris Tvedt

Chris Tvedt (1954–) is born in Bergen. In addition to law school he has studied Comparative Literature. In 1988 he started practicing as a lawyer, but is now working as a full-time writer. He has written a number of Crime novels; One series about lawyer Mikael Brenne, and another series about the police detective Edvard Matre. He has also written two books in the fantasy Wild Star Trilogy for young readers.

Reviews

"Chris Tvedt har på et vis skapt en moderne fantasyroman hvor handlingen er lagt til vårt eget univers. Tien Shan er ikke et sted han har funnet opp, men som faktisk finnes. […] Handlingen foregår på 1930-tallet, og det snakkes om både nazi-Tyskland og kommunist-Sovjet. Slik kan leseren samtidig lære litt om historie, selv om romanen ikke er utpreget historisk. Dette blir blandet inn i et univers av mystiske vesener som munker og yetier. De har ikke gode hensikter, og det er noe som tilsier at det som foregår i Europa har en sammenheng med ondskapen som rår i Thien San. Slik sett lykkes Tvedt med å skape sitt helt egne univers hvor han blander fantasi og virkelighet. Romanen er spennende bygd opp og har mye driv."

Kristina Brembach Furuvang, Barnebokkritikk.noDemonenes sang

"Forfatterne Tvedt og Gulbrandsen har funnet et vellykket litterært par ipolitimannen Edvard Matre og kunstneren Victoria Ravn.(...) en krimromanav høy standard."

Sindre Hovdenakk, VGDjevelens barn

"(...) ei intrikat oppbygd historie om vondskap langt utover det ein kan fatte."

Torill Myren, SunnmørspostenDjevelens barn

"Det lite annet å gjøre enn å gratulere med et flott gjennomført stykke arbeid (...) Suveren spenning og intelligent intrige."

Sindre Hovdenakk, VGDen blinde guden

"«Den blinde guden» er Chris Tvedts andre bok om Kriposførstebetjent Edvard Matre. Den første var god, og denne er ikke noe dårligere."

Torbjørn Ekelund, DagbladetDen blinde guden

"Det er en historie som etter hvert tar seg voldsomt opp. Gjennom 92 kjappe kapitler drives spenningen fremover på mange plan samtidig. Godt turnert, fiffig funnet på og definitivt ingen happy end. Spørsmålet er bare når dette blir TV-serie."

Lars Helge Nilsen, Bergens TidendeDen blinde guden

"Thrillerpreget krim med mange spenningstråder som nøstes elegant inn."

Ole Jacob Hoel, AdresseavisenDen blinde guden

"Chris Tvedt og Elisabeth Guldbrandsen skriver til tider filmatisk godt, den hjerteskjærende åpningsscenen og påfølgende videoskildringen av ranet treffer leseren i magen."

Ann Kristin Ødegård , BergensavisenDen blinde guden

"Kampen om å innta pallen i norsk kriminallitteratur tilspisser seg. Stadig flere melder seg på i den konkurransen, og Tvedt/Gulbrandsen er absolutt blant dem. De innfrir og vel så det, med «Den blinde guden»."

Sven Gjeruldsen, TvedestrandpostenDen blinde guden

"Selv om åpningskapitlet i «Den blinde gudinnen» ikke bare er i norsk toppklasse, men ville utmerket seg i en eventuell Champions League innenfor krimsjangeren, er det ikke der man bør begynne.(...)Selv om dette ikke er noen whodunnit - vi vet ganske raskt hvem de skyldige er - klarer forfatterparet likevel å holde spenningen til nesten siste side. Mangelen på krimgåte blir kompensert av sterke thriller-element. Noen av sidehistoriene blir riktignok for svake for dem som ikke har lest første bok i serien, men hovedlinjene er sterke, og godt fortalt."

Sven Egil Omdal , Stavanger AftenbladDen blinde guden

"«Den blinde guden» er en spennende og etter hva jeg kan bedømme, realistisk fortelling fra den røffeste delen av norsk forbryterverden, med ran, grov vold, kynisme og utro tjenere."

Per Ivar Henriksbø , Gudbrandsdølen DagningenDen blinde guden

"«Den blinde guden» er en av de mer troverdige fortellingene som er presentert i krimhøsten så langt. Det gjør den ikke mindre spennende enn jakten på alle de andres seriemordere, snarere tvert imot."

Geir Rakvaag, DagsavisenDen blinde guden

"Boka som er Chris Tvedts sjette, er nok en topp krim fra bergensforfatteren. En utsøkt, spennende og troverdig historie som tar tørner og vrier det er umulig å forutse. Språket flyter lett og godt, og inneholder få floskler. Personene står klart og tydelig fram både på godt og vondt.Kanskje en ny Rivertonvinner for Tvedt? Så langt i år i alle fall den klart beste kriminalromanen jeg har lest."

Kjell Einar Øren, Haugesunds Avis

"Tvedt er den nye stjernen i norsk krim. (...) Tvedt går tett på sine figurer og lar dem virkelig føle begivenhetene på kroppen. Han har skrevet sin hittil sterkeste bok som fungerer på mange plan."

Ole Jacob Hoel, Adresseavisen

"(...)en av påskens godbiter."

Gunn Magni Galaaen, Trønder-Avisa

"Jeg har ikke lest alle krimromanene til Chris Tvedt, men jeg har lest noen av dem, og jeg kan ikke skjønne annet enn at denne er blant Riverton-vinnerens beste. Både komposisjon og språk vitner om en forfatter i stadig utvikling."

Torbjørn Ekelund, Dagbladet

Med forbløffende sikkerhed bindes hele molevitten sammen over bogens 76 stramme kapitler. Og i Matre har Tvedt skabt en hovedperson af Kurt Wallander-dimensioner. Som hos Mankell får vi et djævelsk godt plot og møder en lidt plaget og misantropisk kriminalinspektør, der ender med at blive konfronteret med sin egen fortid.Med Edvard Matre har Tvedt givet os endnu en stærk og elskelig nordisk kriminalfigur.

Jesper Friis, Politiken

"Chris tvedt er en av våre mest interessante krimforfattere i dag."

Lars Helge Nilsen, Bergens tidende

"For at Chris Tvedt er på veg inn i same sjiktet som Jon Nesbø og Gunnar Staalesen, er det neppe tvil om.

Geir Geitle, Avisa Hordaland

"Åpningsscenen sitter som et skudd, bokstavelig talt. Tvedt tar leseren med inn i dype østlandsskoger og skildrer mesterlig en morgenstund som ender i en henrettelse."

Monika Nordland Yndestad, Bergensavisen

"Parallelt med klappjakten på kvinneskjenderen blir Matre konfrontert med egne familieforhold på sjokkerende vis, og Chris Tvedt er på sitt intrigebyggende beste i sammenføyningen av de to delplanene i fortellingen. I det hele tatt er det adskillig å glede seg over for lesere som liker kriminalromanene sine streite, uten for mye språklig sideflesk og psykologisk flisespikking. Tvedt skriver fundamentalt spennende og ikke minst filmatisk."

Pål Gerhard Olsen, Aftenposten

"Selve krimhistorien er mesterlig og ordentlig fortalt. Forfatteren skal ha mer enn et stort pluss for å tilføre denne boka en handling og et mønster som bryter mot tradisjonelle krimbøker og fører inn et brennende sosialt engasjement."

Kjell Moe, Kulturspeilet

"(...) Chris Tvedt kan krimhåndverket han bedriver. Han har et klart og drivende, stort sett klisjéfritt språk med kledelige bergensmarkører à la den sjarmerende insisteringen på at jente er et hankjønnsord – «jenten». Noen scener er grøssespennende (...)"

Gerd Elin Stava Sandve, Dagsavisen

"I fjor vant han Rivertonprisen. Nå har Chris Tvedt gjort det igjen; han har skrevet en ny thriller av internasjonal klasse."

Svein Gjeruldsen, Tvedestrandposten

Femte bok i serien om advokat Mikael Brenne er en skikkelig höjdare – så fullpakket med spenning, overraskelser og snedige vendinger at klisjeen leses på strak arm ligger faretruende nær.[...] Nå puster han Staalesen, Nesbø og andre favoritter i nakken.

Lars Helge Nilsen, Bergens TidendeDødens sirkel

"For gjett om det går som det suser mot slutten. Chris Tvedt skriver gnistrende godt når han er i nærheten av tinghuset. Det er umulig å legge boken fra seg når Brenne for alvor begynner å slåss for det livet han kjenner."

Monika Nordland Yndestad, BergensavisenDødens sirkel

"At bergensforfatteren Chris Tvedts er en av de aller ypperste nye, norske krimforfattere er det ingen tvil om. Hans femte og nyeste kriminalroman om bergensadvokaten Mikael Brenne er hans beste hittil – og det sier ikke lite."

Kjell Einar Øren, Haugesunds AvisDødens sirkel

"Chris Tvedts serie blir tettere og får en sikrere og sikrere samklang mellom intrige, miljø, Brennes privatliv og språk for hver ny roman.Og vel aldri har språket vært finere vevd sammen med intrigen og miljøet enn i Dødens sirkel."

Knut Holt, FædrelandsvennenDødens sirkel

"Tvedt har begynt å bli dreven i faget etter seks år og fem bøker, Dødens sirkel er både spennende og godt skrevet.(...) Man rekker verken å irritere seg eller kjede seg før historien ruller videre."

Kurt Hanssen, DagbladetDødens sirkel

"Rottejegeren har et alltid like aktuelt psykologisk bakteppe som rammer ulike miljøer - uansett sosial tilhørighet. Vi føler det nærværende gjennom hele handlingen for så å bli forsterket i en uhyre spennende peripeti i sluttsekvensen hvor den fysiske vold understreker det psykiske alvoret."

Jon Terje Grønli, GjengangerenRottejegeren

Bibliography