Lars Saabye Christensen
© Foto: Magnus Stivi

Lars Saabye Christensen

Lars Saabye Christensen (1953–) has published a number of novels, poetry and short story collections since his literary debut in 1976 with The Story of Gly(Historien om Gly). His breakthrough came with Beatles (1984), one of the greatest literary sales successes in Norway that, over the years, new generations continue to hold close to their hearts. The author received the Nordic Council Literature Prize for The Half Brother (Halvbroren) in 2001.

He has also received the Riverton Prize, the Critics' Prize, the Brage Prize, the Norwegian Booksellers' Prize, the Dobloug Prize and the Norwegian Reader's Prize. The author has been published in 36 countries.

Reviews

«[...] en lysende perle i den allerede bugnende litterære skattkisten signert Lars Saabye Christensen»

 
Sindre Hovdenakk, VGMin kinesiske farmor

«Det sterkeste i boken er de nakne skildringene fra farens dødsleie. Det vakreste er de mange spørrende undersøkelsene i jakten på besteforeldrenes historie og sjel. I begge deler skriver han med en blanding av direkte, sårbar saklighet og en gjenkjennelig sans for barokke metaforer.»

Morten Olsen Haugen, AftenpostenMin kinesiske farmor

«... en emosjonell berg-og dalbane å lese - og en engasjerende og tett befolket avslutning på en trilogi som vil bli stående som et høydepunkt i forfatterskapet.»

 
Sindre Hovdenakk, VGByens spor - Skyggeboken

« ... et bevegende mesterverk som samtaler med et stort forfatterskap, med sviket og kjærligheten og med døden.»
(...)
« Skyggeboken, avslutningsbindet i Lars Saabye Christensens trilogi «Byens spor», er ikke bare omfangsrik, original, ambisiøs, mangfoldig. Den er intim og gripende, båret av et eksistensielt alvor, en personlighetens tyngde, som enda engang illustrerer dikterens kunstneriske credo (...)»

 
Steinar Sivertsen, Stavanger AftenbladByens spor - Skyggeboken

«Lars Saabye Christensen tillet seg både sidespor og sidesprang i siste roman av Oslo-trilogien Byens spor. Dette dyttar trebindsverket litt ut av vater. Akkurat det som skulle til for å gjere trilogien nødvendig.Ja, nødvendig.»

Marta Norheim, NRKByens spor - Skyggeboken


«Saabye Christensen er en historieforteller fra den aller øverste hylla (...)»

«Her er det i alle fall svært mye som ikke går over i glemmeboka fordi Saabye Christensen makter å gjøre disse menneskene og historiene så sterke og så viktige.»

«Skyggeboken» - en av de aller beste bøkene jeg noensinne har lest.»

 
Tor Hammerø, NettavisenByens spor - Skyggeboken

« ... et bevegende mesterverk som samtaler med et stort forfatterskap, med sviket og kjærligheten og med døden.»
(...)
« Skyggeboken, avslutningsbindet i Lars Saabye Christensens trilogi «Byens spor», er ikke bare omfangsrik, original, ambisiøs, mangfoldig. Den er intim og gripende, båret av et eksistensielt alvor, en personlighetens tyngde, som enda engang illustrerer dikterens kunstneriske credo (...)»

 
Steinar Sivertsen, Stavanger AftenbladByens spor - Skyggeboken

«Skyggeboken er en meget sterk roman, som henger i lenge. Og ja, den er litt morsom også.»

 
Ole Jacob Hoel, AdressavisenByens spor - Skyggeboken

«Forfatteren serverer metaforer og bilder som får leseren til å juble.»

 
Emil Otto Syvertsen, FædrelandsvennenByens spor - Skyggeboken

«... en emosjonell berg-og dalbane å lese - og en engasjerende og tett befolket avslutning på en trilogi som vil bli stående som et høydepunkt i forfatterskapet.»

 
Sindre Hovdenakk, VGByens spor - Skyggeboken

«Med Skyggeboken har Lars Saabye Christensen fullført sin trilogi på en måte som sikrer at Byens spor vil bli stående som et hovedverk i den snart 66-årige Oslo-mannens forfatterskap.»

 
Leif Gjerstad, Bok365.noByens spor - Skyggeboken

«Det er gripende, i passasjer glitrende. Og du skal ha et lesehjerte av stål for ikke å bli dypt beveget ...»

 
Cathrine Krøger, DagbladetByens spor - Skyggeboken

«Saabye Christensen skriver innfallsrikt og elegant, og alltid lettlest. Burlesk humor på grensen til farse balanseres mot melankolien som ligger i bunn. I starten kan man føle at boka flyter i overkant lett, men forfatteren fester etter hvert grepet så til de grader... Er det virkelig et år til neste bok?»

 
Ole Jacob Hoel, AdresseavisenByens spor - Maj

«Og jeg må bare få gjenta hvor imponert jeg igjen blir over Lars Saabye Christensen. Det er som om han bare sitter der og nærmest klimprer på tastaturet, før han med ett har improvisert fram nok en formfullendt roman i en serie jeg spår en like stor suksess som Halvbroren

 
Cathrine Krøger, DagbladetByens spor - Maj

«Det er en sår bok fylt med vemod over en tid som ble slitt mellom troen på en åpnere framtid og fellesskapets behov for sosial kontroll. Det er Lars Saabye Christensen på hjemmebane. Det er forfatteren på sitt beste.»

 
Leif Gjerstad, Bok365.noByens spor - Maj

«Det er så elegant, det er så lett og det er et slikt driv i språket hans som gjør at jeg som leser blir sittende/liggende å smile av formuleringsevnen hans. (...) Nå har vi kommet fram til slutten av 50-tallet og nedtellinga har allerede begynt til bind tre i denne fantastiske delen av Lars Saabye Christensens enorme forfatterskap. Kan noen der ute være så snill å fortelle en av Norges-historiens største forfattere at vi vil ha mange flere bind? Jeg vil være med disse personene og dette miljøet hele veien - uansett hvordan det ender.»

 
Tor Hammerø, NettavisenByens spor - Maj

«Forfatterens språk er noen ganger som poesi, andre ganger flommer det av ordrike kaskader som nærmer seg Mykle (...) litteraturens øverste klasse»

 
Emil Otto Syvertsen, FædrelandsvennenByens spor - Maj

«Lars Saabye Christensen strør om seg med finslipte litterære gullkorn, spreke ordleker og overraskende assosiasjoner i denne praktfulle romanen.»

 
Sindre Hovednakk, VGByens spor - Maj

«Lars Saabye Christensens innblanding i egen roman gjer sterkt inntrykk. [...] Begeistringa mi handlar elles om den tidskolorittmetta handlinga, og om personane Christensen nok ein gong gjer levande for meg. Det handlar om klassiske, vakre Christensen-formuleringar [...]»

Ingvild Bræin, Dag og TidByens spor - Skyggeboken

«Lars Saabye Christensen tillet seg både sidespor og sidesprang i siste roman av Oslo-trilogien Byens spor. Dette dyttar trebindsverket litt ut av vater. Akkurat det som skulle til for å gjere trilogien nødvendig.Ja, nødvendig.»

Marta Norheim, NRKByens spor - Skyggeboken

«Byens spor er et monumentalt minnesmerke over fortid og samtid.»

«Det fungerer, alt sammen. Byens spor – Skyggeboken er en strålende avslutning på trilogien om Oslo og Norge i tiårene etter krigen.»

Gerd Elin Stava Sandve, DagsavisenByens spor - Skyggeboken

«Av skjønnlitterære bøker dette året står Lars Saabye Christensens roman Byens spor for meg i en særklasse.»

Audun Mosevold, DagenByens spor - Maj

«Eminent er et stort ord. Alligevel ligger dete ligefor, når man skal vurdere andet bind af Lars Saabye Christensens erindringsroman Byens spor

«Det er ikke nyt, at Lars Saabye Christensen er en på samme tid skarp og kærlig mesterfortæller. Det viste han med den nu 17 år gamle Halvbroderen, som hurtigt fik klassikerstatus. Den ny trilogi er allerede efter bind to godt på vej ind i samme liga»

Birte Weiss, WeekendavisenByens spor - Maj

«Læseren følger åndeløst med ind under huden på romanpersonerne, man hører, hvad de hører, ser, hvad de ser, mens fortidens Oslo rejser sig af tågen med sin tidsånd af små butikker og begivenheder, beskedenhed og knuste drømme.»
«Vi ser frem til tredje del af Oslo-trilogien. Det bliver svært at vente.»

Marie Louise Kjølbye, InformationByens spor - Maj

«Byens spor er en af de mest dragende, intime og nære fortællinger, jeg har læst.»

Iben Tandgaard, Kristeligt DagbladByens spor - Maj

«Lars Saabye Christensen strør om seg med finslipte litterære gullkorn, spreke ordleker og overraskende assosiasjoner i denne praktfulle romanen.»

 
Sindre Hovdenakk, VGByens spor - Maj

«Forfatterens språk er noen ganger som poesi, andre ganger flommer det av ordrike kaskader som nærmer seg Mykle...litteraturens øverste klasse»

 
Emil Otto Syvertsen, FædrelandsvennenByens spor - Maj

«Det er så elegant, det er så lett og det er et slikt driv i språket hans som gjør at jeg som leser blir sittende/liggende å smile av formuleringsevnen hans. (...) Nå har vi kommet fram til slutten av 50-tallet og nedtellinga har allerede begynt til bind tre i denne fantastiske delen av Lars Saabye Christensens enorme forfatterskap. Kan noen der ute være så snill å fortelle en av Norges-historiens største forfattere at vi vil ha mange flere bind? Jeg vil være med disse personene og dette miljøet hele veien - uansett hvordan det ender.»

 
Tor Hammerø, NettavisenByens spor - Maj

«Det er en sår bok fylt med vemod over en tid som ble slitt mellom troen på en åpnere framtid og fellesskapets behov for sosial kontroll. Det er Lars Saabye Christensen på hjemmebane. Det er forfatteren på sitt beste.»

 
Leif Gjerstad, Bok365Byens spor - Maj

«Og jeg må bare få gjenta hvor imponert jeg igjen blir over Lars Saabye Christensen. Det er som om han bare sitter der og nærmest klimprer på tastaturet, før han med ett har improvisert fram nok en formfullendt roman i en serie jeg spår en like stor suksess som Halvbroren

 
Cathrine Krøger, DagbladetByens spor - Maj

«Saabye Christensen skriver innfallsrikt og elegant, og alltid lettlest. Burlesk humor på grensen til farse balanseres mot melankolien som ligger i bunn. I starten kan man føle at boka flyter i overkant lett, men forfatteren fester etter hvert grepet så til de grader... Er det virkelig et år til neste bok?»

 
Ole Jacob Hoel, AdresseavisenByens spor - Maj

«Av skjønnlitterære bøker dette året står Lars Saabye Christensens roman Byens spor for meg i en særklasse.»

Audun Mosevold, DagenByens spor - Maj

«I en forlengelse av denne bokas kjærlig-realistiske Oslo-skildring står både bevaring og fornying som åpne muligheter for hovedstadens omsorgsfulle litterære byantikvar.»

Janneken Øverland, KlassekampenByens spor - Maj

«Eminent er et stort ord. Alligevel ligger dete ligefor, når man skal vurdere andet bind af Lars Saabye Christensens erindringsroman Byens spor

«Det er ikke nyt, at Lars Saabye Christensen er en på samme tid skarp og kærlig mesterfortæller. Det viste han med den nu 17 år gamle Halvbroderen, som hurtigt fik klassikerstatus. Den ny trilogi er allerede efter bind to godt på vej ind i samme liga»

Birte Weiss, WeekendavisenByens spor - Maj

«Læseren følger åndeløst med ind under huden på romanpersonerne, man hører, hvad de hører, ser, hvad de ser, mens fortidens Oslo rejser sig af tågen med sin tidsånd af små butikker og begivenheder, beskedenhed og knuste drømme.»

«Vi ser frem til tredje del af Oslo-trilogien. Det bliver svært at vente.»

Marie Louise Kjølbye, InformationByens spor - Maj

«Byens spor er en af de mest dragende, intime og nære fortællinger, jeg har læst.»

Iben Tandgaard, Kristeligt DagbladByens spor - Maj

«En utgivelse, som ånder av kvalitet fra ende til annen (...) Legger grunnlaget til en praktfull trilogi.»

«Lars Saabye Christensen skriver så du jevnt humrer, av og til ler høyt. Men den karakteristiske sårheten er sterkt nærværende både i og mellom linjene. Enda mer enn før.»

 
Ole Jacob Hoel, AdresseavisenByens spor - Ewald og Maj

«[...] et portrett formulert med den poetiske melankoli som kjennetegner Saabye Christensen på sitt aller beste.»

 
Cathrine Krøger, DagbladetByens spor - Ewald og Maj

«Men her viser Saabye Christensen også for alvor klo som forfatter. Både i disse referatene, men kanskje først og fremst i de meningsladede replikkvekslingene menneskene imellom, dirrer det en helt særegen språklig musikalitet fra en av våre fremste litterære impresjonister.»

 
Sindre Hovdenakk, VGByens spor - Ewald og Maj

«En fortelling som når langt inn i hjerterøttene. Varme, sympati og evne til åleve med er kjennetegn for denne romanen som skildrer livet i Oslo rett etter andre verdenskrig.»

 
Emil Otto Syvertsen, FædrelandsvennenByens spor - Ewald og Maj

«Forfattaren greier å skape ein nerve i dette heilt vanlege, som gjer at det kjennest som djupt relevant å få vite kva enkefru Vik føler når ho blir invitert på restaurant av ein litt for ivrig enkemann. Slik opnar romanen opp for ei av dei edlaste sidene ved skjønnlitteraturen: nemleg vår evne til å leve oss inn i og føle med andre menneske. Alle har sitt å stri med, ikkje minst Jesper som eg er nokså sikker på å møte att i ei anna bok.Det har hendt at eg under lesinga av tidlegare romanar av Lars Saabye Christensen har støytt mot ein type maniert og melankolsk tilnærming som trass i all eleganse har vore irriterande. Ikkje så denne gongen. Her er han på sitt beste. Måtte han bli verande her framover.» «Her er han på sitt beste. Måtte han bli verande her framover.»

Martha Norheim, NRKByens spor - Ewald og Maj

«Meget rørende og inntagende historiefortelling."

«Etterlatte notatbøker blir til stor litteratur.»

«En utgivelse, som ånder av kvalitet fra ende til annen (...) Legger grunnlaget til en praktfull trilogi.»

«Én av Nordens aller største forfattere, en historieforteller av Guds nåde.»

«Lars Saabye Christensen skriver så du jevnt humrer, av og til ler høyt. Men den karakteristiske sårheten er sterkt nærværende både i og mellom linjene. Enda mer enn før.»

 
Ole Jacob Hoel, AdresseavisenByens spor - Ewald og Maj

"[...] et portrett formulert med den poetiske melankoli som kjennetegner Saabye Christensen på sitt aller beste."

 
Cathrine Krøger, DagbladetByens spor - Ewald og Maj

«Men her viser Saabye Christensen også for alvor klo som forfatter. Både i disse referatene, men kanskje først og fremst i de meningsladede replikkvekslingene menneskene imellom, dirrer det en helt særegen språklig musikalitet fra en av våre fremste litterære impresjonister.»

 
Sindre Hovdenakk, VGByens spor - Ewald og Maj

«En fortelling som når langt inn i hjerterøttene. Varme, sympati og evne til å leve med er kjennetegn for denne romanen som skildrer livet i Oslo rett etter andre verdenskrig.»

 
Emil Otto Syvertsen, FædrelandsvennenByens spor - Ewald og Maj

«Forfattaren greier å skape ein nerve i dette heilt vanlege, som gjer at det kjennest som djupt relevant å få vite kva enkefru Vik føler når ho blir invitert på restaurant av ein litt for ivrig enkemann. Slik opnar romanen opp for ei av dei edlaste sidene ved skjønnlitteraturen: nemleg vår evne til å leve oss inn i og føle med andre menneske. Alle har sitt å stri med, ikkje minst Jesper som eg er nokså sikker på å møte att i ei anna bok.Det har hendt at eg under lesinga av tidlegare romanar av Lars Saabye Christensen har støytt mot ein type maniert og melankolsk tilnærming som trass i all eleganse har vore irriterande. Ikkje så denne gongen. Her er han på sitt beste. Måtte han bli verande her framover.»

«Her er han på sitt beste. Måtte han bli verande her framover.»

Marta Norheim, NRKByens spor - Ewald og Maj

"Byens spor er på mange måter det leserne vil ha. (...) Kombinert med Lars Saabye Christensens helt særegne grep kan dette bli en gjenganger i «På nattbordet» i lang tid."

Bjørn Gabrielsen, Dagens NæringslivByens spor - Ewald og Maj

"Når ein blir dratt inn i kvardagslivet til personane og fengsla av gleder og sorger og små og store utfordringar, er det godt å vite at dette er første band i ein trilogi. Vi skal tilbake dit om ei stund."

Ingvild Bræin, Dag og TidByens spor - Ewald og Maj

«At Saabye Christensen igjen legger en roman hit, gjør at vi føler oss hjemme; som om man hopper inn i fortsettelsen av ett, stort verk. Nå har Saabye Christensen skrevet så mye, og så variert, at det ikke er hele historien om hans forfatterskap. Men når han enda en gang skriver fra dette geografiske området i byen, i det hullet han har boret i så mange ganger, kommer også forventningene om at han virkelig har funnet gull.»

Kristian Hegertun, Vårt LandByens spor - Ewald og Maj

«Det er et fint første bind, en roman av den typen som ikke roper høyt, men som bæres av fine personportretter og visdom forkledd som funklende gullkorn, og som igjen befester Lars Saabye Christensens stilling som Oslos fremste heimstaddikter.»

Gerd Elin Stava Sandve, DagsavisenByens spor - Ewald og Maj

«Men det er jo dette han vil vise oss: alle detaljene, blikkene og gestene, alt det sanselige og menneskelige som vi går glipp av i vår tid, med blikket klistret til en Iphone. Jeg tror ikke jeg tar helt feil hvis jeg sier at fansen, den gamle kjernen, kommer til å kose seg glugg med akkurat dette perspektivet.»

Mari Grydeland, AftenpostenByens spor - Ewald og Maj

«Den ømmeste og sannferdigste bok om ungdom jeg har lest på lange, lange tider.»

Kolbein Falkeid, .Beatles

«Velskreven, varm, sjarmerende.»

Knut Faldbakken, DagbladetBeatles

"(…)med Etter karnevalet har han levert ei av dei beste samlingane sine.(…) I den nye boka foreinar han stringensen i poesien med lesbarheita frå prosaen, og porsjonerer det personlege i passe dosar til at lesaren kan kople attkjenning med eit høve til å strekkje tanken litt lenger. (…) Etter karnevalet er ei bok det vil bli lese frå, stille under lampene, og høgt i ulike forsamlingar. "

Steinar Lillehaug, KlassekampenEtter karnevalet

"Det er stemning i hver eneste tekst, det er rytmen og alle de fine, konkrete bildene, alt dette positive som er Saabye Christens varemerke. «Etter karnevalet» er ei nydelig samling."

Stein-Arve Myrbakk, Rana BladEtter karnevalet

"Og det er mange minnerike dikt i denne gode, bluesaktige samlingen, og det er underfundig når poeten slår fast: «Så lenge jeg kan huske har jeg vært glemsom». Flere finurlige formuleringer finnes. Dette er en typisk Saabye Christensen-bok. Hvert dikt forteller en liten historie."

Brynjulf Jung Tjønn, VGEtter karnevalet

"60 år er ingen alder. Lars Saabye Christensen viser han er mer leken enn før.(...)«Stedsans» er en sprudlende samling av overskudd og fortellerglede, og viser at en av våre største samtidsforfattere ikke har tenkt å hvile på gamle laurbær, men forsøker å utvikle seg videre."

 
Brynulf Jung Tjønn, VGStedsans

"Det er godt å lese noe så suverent og hyggelig som de nye novellene i Saabye Christensens nye bok. Den anbefales på det varmeste."

Stein-Arve Myrbakk, Rana BladStedsans

"Denne novellesamlingen flommer over av fjås og ordspill, men alle fortellingene har et poeng eller en vri, som viser hvor proff og elegant Lars Saabye Christensen er."

Cathrine Krøger, DagbladetStedsans

"Saabye Christensen kan være utrolig morsom - uten at det blir flås."

Cathrine Krøger, DagbladetNorske stiler

"Denne boken får meg til å humre, ikke bare en, men mange ganger.Den er utrolig morsomt skrevet og tar opp en tematikk som vi kjenner oss igjen i, de aller fleste som husker stilskrivingens utfordringer gjennom skoletiden."

Audun Mosevoll , DagenNorske stiler

"Lars Saabye Christensen griper tidsånden i «Norske stiler». (...) Saabye Christensen er en av forlagets mest sentrale forfattere, og stilene har allerede vært publisert i bloggen Forlagsliv.no. Det begynte muligens som en upretensiøs lek. Kanskje det er derfor for det blir så bra (...) Saabye Christensen kan være utrolig morsom - uten at det blir flås."

Cathrine Krøger, DagbladetNorske stiler

"Så nå skal jeg, med Saabye Christensens kloke betraktninger surrende i hodet, finne frem de gamle albumene igjen, og kanskje se bildene på en ny måte, enda en gang. Jeg anbefaler leseren å gjøre det samme."

 
Emil Otto Syvertsen, FædrelandsvennenMitt danske album

"Fysisk og sanselig, drømmeaktig og skyggefylt. Lars Saabye Christensen dyrker den perfekte melankoli."

 
Sindre Hovdenakk, VGMitt danske album

"Det er en flott samling med prosatekster og dikt, skrevet med Saabye Christensens vidd og vemod."

 
Per Randers Haukaas, BergensavisenMitt danske album

"(...) en vakker, til tider bluesklingende minnerune over en avholdt far og hans slekt."

Steinar Sivertsen, Stavanger AftenbladMitt danske album

"En bok som beriker såvel leseren som Lars Saabye Christensens forfatterskap. "

Mode Steinkjer, DagsavisenMitt danske album

“Mitt danske album er en fryd å lese og bla i.”

Henning Howlid Wærp, AftenpostenMitt danske album

"Mit danske album er en skøn lille samling af prosadigte og familiebilleder. (...)Bogen er et kærligt og forløst faderportræt og en rolig, humoristisk slægtshistorie i tre led, bedsteforældre, forældre og Saabye selv. Både i fotos og tekster er der en sikker, arbejdsom stræben, en linje opad mod det kunstneriske, som minder om den, Stefan Zweig tegner i ’Verden af i går’."

Bjørn Bredal, PolitikenMitt danske album