Roy Jacobsen
© Foto: Guri Pfeifer

Roy Jacobsen

Roy Jacobsen (b. 1954) is regarded as one of the most influential contemporary authors in Norway, and has since his sensational debut in 1982, with the short story collection Prison Life, which won him the prestigious Tarjei Vesaas’ Debutant Prize, developed into an original and daring author with a special interest in the underlying psychological interplay in human relationships. He has been nominated three times for the International IMPAC Dublin Literary Award, and twice for the Nordic Council Literature Prize. In 2017 he was shortlisted for both the Man Booker International Prize, as the first Norwegian author ever, and the International IMPAC Dublin Literary Award, for The Unseen.

In 2013 Jacobsen’s authorship reached a new milestone with the publication of The Unseen, book one in his now completed Barrøy trilogy. It is set in the first half of the 20th century on an island on the North-Western coast of Norway, and is a monument over human courage and life-saving practical and social knowledge. White Shadow followed in 2015, and The Eyes of Rigel was published in 2017. The Barrøy trilogy became an immediate critically acclaimed sales success, it has been translated into 28 languages, and has sold nearly 500.000 copies in Norway alone. In total, Jacobsen has been translated into 36 languages

Reviews

«Roy Jacobsen griper tak i leseren fra første stund i sin nye roman om livet på Barrøy.»

«Det er en ren nytelse å lese Roy Jacobsens roman «Bare en mor».»

««Bare en mor» er en roman som holder leseren fanget fra første til siste setning.»

 
Marius Wulfsberg, DagbladetBare en mor

«Det er en vakker og intens roman Roy Jacobsen har skrevet.»

«Ingen skildrer Helgelandskystens kyst- og kulturhistorie som Roy Jacobsen.»

«(...) poetisk, virtuost, varmt og vakkert.»

 
Guri Hjeltnes, VGBare en mor

«[...] en roman fra en fordums verden og med et enormt sug i fortellingen.»

«At historien har fascinert den kunnskapssugende Roy Jacobsen er lett å forstå – og takket være hans språkkyndige kone Anneliese Pitz kunne de to gå sammen om å skrive en roman i en varm prosa, nær insektsliv og dyreliv på taiga og tundra.»

«Du og du for en historie.»

 
Guri Hjeltnes, VG

«[...] en sjelden perle i bokhøsten [...] denne bemerkelsesverdige beretningen er illustrert av Dörries vakre tegninger, av urfolk, dyr, landskap og altså sine elskede sommerfugler. Den fortjener all oppmerksomhet den kan få.»

 
Cathrine Krøger, Dagbladet

«[...] dette er ein sjeldan sommarfugl i den litterære faunaen, som i tillegg til å vere frå fjerne tider og himmelstrok, også har høg aktualitet.»

Marta Norheim, NRK

«[...] en sjelden perle i bokhøsten [...] denne bemerkelsesverdige beretningen er illustrert av Dörries vakre tegninger, av urfolk, dyr, landskap og altså sine elskede sommerfugler. Den fortjener all oppmerksomhet den kan få.»

 
Cathrine Krøger, DagbladetMannen som elsket Sibir


"(...) en roman fra en fordums verden og med et enormt sug i fortellingen."

«At historien har fascinert den kunnskapssugende Roy Jacobsen er lett å forstå – og takket være hans språkkyndige kone Anneliese Pitz kunne de to gå sammen om å skrive en roman i en varm prosa, nær insektsliv og dyreliv på taiga og tundra.»

"Du og du for en historie."

 
Guri Hjeltnes, VGMannen som elsket Sibir

«På vakkert vis veves Roy Jacobsens familiehistorie sammen med Vigelandsparkens mange hjørner og veier, granittfigurer og sinnsstemninger.
[...] Få kan skrive som Roy Jacobsen – og her er han på sitt aller beste. Når det nå er hans eget liv han forteller fra, er det både klokt og vakkert gjort. Stedvis også brutalt – men likevel dempet, med små bokstaver.»

 
Vebjørn Rogne, Bok365På randen av Vigeland

«Smertefullt og vakkert om oppvekst og Gustav Vigelands skulpturer. »

 
Valerie Kubens, FædrelandsvennenPå randen av Vigeland

"«På randen av Vigeland» er Roy Jacobsen i særklasse, i utsøkt språk og komposisjon. Denne lille, vakre boken må bli tidenes gave, og en kilde for litteraturgranskerne – her er mang en nøkkel til Roy Jacobsens forfatterskap."

 
Guri Hjeltnes, VGPå randen av Vigeland

«Skildringen av Ingrids søk etter kjæresten er usentimental, brutal og likevel vakker [...]Når vi leser Rigels øyne (og de andre to bøkene) så hører vi det nordnorske språket. Og altså ikke bare i dialogen. Miljøtegningene gjør at du hensettes til landsdelen også når virkeligheten beskrives på korrekt bokmål. Det står det en mester bak. [...] Roy Jacobsen har gjort det igjen. Det er vemodig, det er vakkert, det er morsomt og det er eiegodt. Om dette er punktum i fortellingen om Ingrid Barrøy, så er det et verdig punktum.»

 
Atle Nielsen, Bok365

«Gripende roadmovie om en mor og et barn på jakt etter en russisk flyktning.(...) Få andre kan som Roy Jacobsen sy sammen det lokale, nasjonale og globale, fortidas skygger og vår konfliktridde verden her og nå.»

 
Steinar Sivertsen, Stavanger Afteblad

«Den tredje boken i Roy Jacobsens romaner om Ingrid Barrøy er en vakker, poetisk og tidvis brutal historie. [... ] Hele den lille store romanen er en sitrende skildring av livet etter krigen, livet etter katastrofen, livet etter kjærligheten. [... ] Les den selv, denne usedvanlige vakre vandringen fra hav til skog og innland og tilbake, blant mennesker med ytre og indre arr, i en fredens krig.»

 
Guri Hjeltnes, VG

«Stramt og skarpt, en intens og skarp fortelling om det norske fredsåret 1946, sett gjennom øynene til en ung kvinne på reise for å finne sin russiske kjæreste. [...] Med åpningsromanen De usynlige og høstens roman Rigels øyne er fortellingen om Barrøy nå blitt en trilogi, en bevegende norsk beretning om utfordrende livsvilkår og mye livsmot. [...] en svært stram og velkomponert roman»

Turid Larsen, Dagsavisen

«Jacobsens bilder av et samfunn i rask utvikling er like skarpe og fintegnede som hans glimt av natur, skog, fuglesang og fraværet av hav - i det som også blir en Ingrids Barrøys forunderlige reise. [...] denne boken er et høydepunkt.»

Leif Ekle, NRK

«Det er driv over Jacobsens særs lesarvenlege framstilling... Rigels øyne er den beste boka så langt om Barrøyfolket.»

Ole Karlsen, Dag og Tid

Den tredje boken i Roy Jacobsens romaner om Ingrid Barrøy er en vakker, poetisk og tidvis brutal historie. [... ] Hele den lille store romanen er en sitrende skildring av livet etter krigen, livet etter katastrofen, livet etter kjærligheten. [... ] Les den selv, denne usedvanlige vakre vandringen fra hav til skog og innland og tilbake, blant mennesker med ytre og indre arr, i en fredens krig.

 
Guri Hjeltnes, VGRigels øyne

skildringen av Ingrids søk etter kjæresten er usentimental, brutal og likevel vakker [...]

Når vi leser Rigels øyne (og de andre to bøkene) så hører vi det nordnorske språket. Og altså ikke bare i dialogen. Miljøtegningene gjør at du hensettes til landsdelen også når virkeligheten beskrives på korrekt bokmål. Det står det en mester bak.
[...] Roy Jacobsen har gjort det igjen. Det er vemodig, det er vakkert, det er morsomt og det er eiegodt. Om dette er punktum i fortellingen om Ingrid Barrøy, så er det et verdig punktum.

 
Atle Nielsen, Bok365Rigels øyne

"Roy Jacobsen gjør ikke bare de fine menneskeskikkelsene synlige – for alltid– han gjør leseren klokere. En mesters hånd som gjør det lille stort (...) Roy Jacobsens nye roman griper leseren med et slag og slipper ikke tak før på siste side."

 
Guri Hjeltnes, VGDe usynlige

"De usynlige er tittelen på Roy Jacobsens mesterstykke av en roman.Den vil være synlig lenge.Hele bokhøsten og enda lenger."

 
Finn Stenstad, Tønsbergs BladDe usynlige

"Det er den gnistrande gode forteljaren Jacobsen, meir enn psykologen, som utfaldar seg i denne romanen på 240 sider. Eg hadde ei kjensle av å ha lese ein mykje lenger roman då eg var ferdig med han, det står så ufatteleg mykje mellom linjene. (...) «De usynlige» kunne lett ha blitt sentimental søtsuppe, men blir det så absolutt ikkje. Det fortel det meste om kva for stor forfattar Roy Jacobsen er."

 
Bjarne Tveiten, FædrelandsvennenDe usynlige

"(...) sidene er fullspekket av lun humor, liketil personskildring og overraskende hendelser. Alt pakket inn i et fortettet, poetisk og fabulerende billedspråk som skulle få meg til å ønske at boka aldri måtte ta slutt."

 
Bente Milde, Brønnøysunds AvisDe usynlige

"Roy Jacobsen hevder seg i mesterklassen og det vil være rart om De usynlige ikke blir å finne på nominasjonslista til Nordisk Råds litteraturpris. Etter denne romanen er ikke de små menneskene lenger usynlige. Kystbefolkningen har fått et nytt monument."

 
Aslak Thorsen, VardenDe usynlige

"De usynlige er usedvanlig god fortellerprestasjon!"

 
Lars Lilleby Macedo, Trønder-AvisaDe usynlige

"Utstyrt med en leken og subtilt skiftende allvitende fortellerstemme, svever Jacobsen inn og ut av de ulike familiemedlemmene og gir hver især et dirrende sterkt nærvær i teksten.(...)Roy Jacobsens nye roman er ganske enkelt skjønnlitteratur av høy, høy klasse."

Pål Gerhard Olsen, AftenpostenDe usynlige

"Når Roy Jacobsen er god, er han bare helt suveren. Det er han i sin nye roman (...) De usynlige er rett og slett en helt fantastisk roman."

Cathrine Krøger, DagbladetDe usynlige

"Den har det som skal til for å bli en slager på den mer tradisjonelle siden av bokhøsten, muligens også en landeplage."

Susanne Hedemann Hiorth , Dagens NæringslivDe usynlige

"Roy Jacobsen viser med denne romanen hvilken språklig finstemt forfatter han er.(...) De usynlige er blitt nok et svært synlig bevis på Roy Jacobsens solide frontplassering i norsk litteratur."

Turid Larsen, DagsavisenDe usynlige

"(...) med stort utsyn og klokskap ruller Jacobsen opp et værhardt drama på karrig jord."

Terje Eidsvåg, AdresseavisenDe usynlige

"De usynlige er rett og slett ei uvanleg fengslande og viktig bok."

Marta Norheim, NRK P2De usynlige

"Jeg kan godt tenke meg at spesielt kysthelgelendingen vil lese Roy Jacobsens bok i filler, for her er så mye å gripe fatt i, av detaljer og fakta som forfatteren må ha satt seg godt inn i. De usynlige er på høgde med det aller beste Roy Jacobsen til nå har skrevet."

Stein-Arve Myrbakk, Rana BladDe usynlige

"Roy Jacobsen gjør De usynlige til de grader synlige for oss. Han har levert en roman av ypperste klasse."

Asbjørn Ringen, Gudbrandsdølen DagningenDe usynlige

"Roy Jacobsens nye bok vil bli stående som en helt sentral roman i norsk litteratur.(...)Knapt noen norsk forfatter er i stand til å skrive fram slikemotsetninger i et så kraftfullt språk, på høyde med det beste i sagaene og i jødisk og gresk fortellerkunst."

Tom Egil Hverven, KlassekampenDe usynlige

"Ute på helgelandskysten viser Roy Jacobsen stor poesi i det enkle.(...)Mellom berg og båre, gråstein og grøne enger finn djerve øybuar utkoma, det er Markens Grøde i havgapet, med stor poesi i det enkle, som ein einsleg vêr i holmgang med driftene sine, isolert på ein holme, eller stormen som brått gjer alt strev til fånyttes. (...)Boka er kort og godt framifrå.

Odd W. Surèn, Dag og tidDe usynlige

"I De usynlige viser Roy Jacobsen hvorfor han er en av våre viktigste forfattere.(...) Jeg leser nå om snø som faller, og nyter hvert et ord. Dette er sjelden vare, for jeg er en leser som kan dø av den kjedsomheten som slike skildringer vekker i meg. Skildringene ligner ikke på Hamsuns, det er ikke snakk om kopiering, men hos begge aner vi det inntrykket naturen har gjort på dem, som forfattere. (...)Dette er en suveren roman. Presisjonsnivået er frydefullt, språket er poetisk. Roy Jacobsen holder koken. Han har blikket og evnene til å formidle sannheten om mennesket. Resultatet blir stor kunst."

Eskil Skjeldal, Vårt landDe usynlige

"For Når Roy Jacobsen er på sitt beste, har han en varme, raushet og menneskelig forståelse som gjør ham til en framifrå sliternes skildrer, slik han framstår i De usynlige. Men han er også en utmerket stilist, som gjørdette til noe langt mer spennende enn den tradisjonelle slitersagaen."

Geir Vestad, Hamar ArbeiderbladDe usynlige

"Sterk skildring fra Roy Jacobsen."

Jørn-Inge Andreassen Frøshaug, Ringerikes BladDe usynlige

"Med kraftfullt og presist språk gir Roy Jacobsen oss vår nære historie."

Anne Schäffer, Bergens TidendeDe usynlige

"Tonen i romanen er ikke så mørk som i «Virgo», og Roy Jacobsen viser at han nå er en sikker forfatter, med mot til å endre og utvide et eldre prosjekt."

 
Guri Hjeltnes, VG

"Elegant, rått og menneskelig. Humor, av sorten som får deg til å humre av bekmørket. En mørk roman som lyser opp høsten."

 
Arnstein Olaisen, Haugesunds Avis

"Dette kunstneriske finsmedarbeidet, knyttet til to kompliserte sinn pregetav fortidas skygger og et latent ønske om forsoning, er fascinerende, ja tidvis mesterlig gjort."

Steinar Sivertsen, Stavanger Aftenblad

"Og som bonus får leseren gleden av å se en erfaren forfatter (…) gå i mannjevning med en yngre og mer energisk utgave av seg selv, setning for setning - og vinne nesten hver gang. En kan bli rørt av mindre."

Trygve Riiser Gundersen, Dagbladet

"Jacobsen er en dreven forfatter som skriver frem såre menneskeskjebner og tilsynelatende grå liv det er vanskelig å forbli uberørt av."

Kåre Bulie, Dagens Næringsliv

"På ny har Roy Jacobsen skrevet en sterkt gripende roman om hverdagsmennesker som sliter med sitt.(...) Med “Anger” har Jacobsen befestet sin posisjon som en av våre folkekjære forfattere."

Asbjørn Ringen, GD

"(…) stor litteratur"

Tom Egil Hverven, Klassekampen

"Jo, det er vidunderlig mye å glede seg over i Roy Jacobsens nye roman Vidunderbarn.(...) Denne leser kan ellers ikke erindre noe verk av Jacobsen der hans språklige begavelse får slik uttelling, noen av beskrivelsene og passasjene er bentfrem nydelige."

Terje Stemland, AftenpostenVidunderbarn

"Hvis ikke Vidunderbarn blir en av høstens bestselgere, så skjønner ikke denne anmelderen noe som helst av mekanismene i norsk bokbransje."

Thomas Marco Blatt, DagbladetVidunderbarn

"For Vidunderbarn er noe så enestående som et helstøpt lite mesterverk. Det er i alle fall den følelsen man sitter igjen med når romanens siste sider er slukt."

Turid Larsen, DagsavisenVidunderbarn

"Roy Jacobsen skriver forunderlig godt. Lunt, humoristisk, melankolsk. Han gjenskaper sekstitallet så vi som ikke engang var født lengter hjem. Språket er groruddalsk, kantete og bløtt, lekent og flytende. (...) Og det er uten tvil et av høstens vakreste eventyr. Roy Jacobsen befester sin posisjon blant kremen av norske forfattere."

Kjell-Richard Landaasen , Vårt LandVidunderbarn

"(...) forbilledlig konkretisert og fokusert i fortellingen om barndom som en vanskelig ting (...) Vidunderbarn er en uvanlig fin barndomsskildring."

Leif Ekle, NRKVidunderbarn

"Som allerede nevnt, er Roy Jacobsen en mesterlig forteller som vet å holde kortene tett til brystet slik at det over hele romanen hviler et hemmelighetens slør. Når så historien om Finn, Muttern og Linda fargelegges med en uforlignelig koloritt av 1960-tall og drabantbyliv, tegner Vidunderbarn til å bli en av bokhøstens desiderte bestselgere."

Finn Stenstad, Tønsbergs BladVidunderbarn

"Mennesker og miljø er skildret med en varme og en sårhet, og et blikk for og et forsvar for menneskelig sårbarhet som gjør dette til en roman mange vil bli berørt av."

Terje Eidsvåg, AdresseavisenVidunderbarn

Bibliography

2020 - Bare en mor

2019 - Mannen som elsket Sibir

2019 - På randen av Vigeland

2017 - Rigels øyne

2015 - Hvitt hav

2014 - Si unnskyld

2013 - De usynlige

2011 - Anger

2009 - Vidunderbarn

2005 - Hoggerne

2003 - Frost

2002 - Det nye vinduet

2001 - Fugler og soldater

1999 - Grenser

1998 - Ismael

1995 - Trygve Bratteli

1994 - Den høyre armen

1992 - Fata morgana

1991 - Seierherrene

1990 - Ursula

1989 - Det kan komme noen

1988 - Virgo

1987 - Det nye vannet

1985 - Tommy

1984 - Hjertetrøbbel

1982 - Fangeliv